Undvik att äta för mycket med mindful eating

Genom mindful eating lär du dig att lyssna på din kropp och ta kontroll över ditt ätande genom medvetna val. Här är några bra råd till hur du använder det till vardags.

6 maj 2019 av Dina Christiansen

Många har en tendens att äta per automatik och det slutar ofta med att man äter mer än man behöver. Genom mindful eating kan man undvika det. Mindful eating brukar också kallas för ”intuitivt ätande” eftersom det handlar om att lyssna till kroppens signaler, vara uppmärksam och göra medvetna kostval. Det är mycket i vardagen som påverkar detta.

Omgivningens betydelse

Atmosfären och stämningen påverkar hur mycket man äter och dricker. Dessutom spelar det stor roll hur lättillgänglig maten är. 

Detta kan du göra:

  • Njut av maten och var uppmärksam på hur mycket du äter även när stämningen är hög.
  • Bestäm dig för hur mycket du ska äta innan måltiden börjar, inte under själva måltiden.
  • Undvik distraktioner som tv, dator, surfplatta, mobil, osv.
  • Göm alla sötsaker.

Matens betydelse

Matens form, mängd och färg gör att man ofta äter mer än nödvändigt. Till exempel vid stora lunchbufféer. Dessutom kan du bli lurad att äta och dricka mer beroende på storleken på tallrikar, skålar och glas.

Detta kan du göra:

  • Undvik att lägga på för många olika matvaror på tallriken i samband med att du äter buffé och ta bara för dig av buffén 1–2 gånger.
  • Minska portionsstorleken.
  • Ät inte direkt ur en matform eller matbehållare.
  • Använd mindre tallrikar och skålar samt smalare glas

Magens betydelse

Din mättnadskänsla påverkas av hur snabbt du äter och vad maten består av. 

Detta kan du göra:

  • Ät tills du känner dig lagom mätt.
  • Känn efter och skilj på hunger och sötsug.
  • Ät långsamt och drick vatten till maten.
  • Fyll tallriken med grönsaker innan du lägger på annan mat.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

När på dagen föredrar du att träna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig