© istock

Tre nycklar till att hålla vikten

Behåll dina bra vanor

17 april 2020 av Martin Kreutzer

Håll vikten efter en diet

Efter en diet är du både några kilo lättare och många erfarenheter rikare. Kan du använda det i din nya livsstil efter dieten är det mycket lättare att hålla vikten. Här är våra bästa tips för hur du undviker att gå upp i vikt igen.

1. Inför regler

Fasta regler gör det enklare att hålla vikten, visar forskning.

Din strategi: Ha tydliga regler för de områden du brukar misslyckas med. T.ex: 

● Ingen alkohol på vardagar eller max tre glas i veckan. 

● Regelbunden motion på måndagar, onsdagar och fredagar. 

● Alltid grönsaker till lunch och middag. Inga kakor till vardags – och inga kakor som du inte bakat själv. 

● Fasta måltider var tredje timme. Inga snacks.

2. Ät mer protein

Om du äter protein till alla måltider kommer du att känna dig mer mätt.

Din strategi: Planera alla måltider så att du alltid får i dig protein. I huvudmåltiderna är minst 25 gram protein en bra tumregel, medan du kan nöja dig med ett innehåll på 10 gram protein i mellanmålen. 

5 gram protein får du t.ex. från: 

● 25 g kött 

● 25 g fisk 

● 25 g fågel 

● 20 g mager hårdost 

● 0,5 dl skyr 

● 20 g linser (torrvikt) 

● 25 g torkade bönor 

● 50 g tofu 

● 75 g gröna ärtor 

● 40 g fullkorn

3. Väg dig regelbundet

På så sätt kan du snabbt ta itu med oönskade kilon som kommer tillbaka.

Din strategi: Väg dig en gång i veckan – helst samma dag och vid samma tid, t.ex. efter toalettbesök och före frukost. Fredagar är en bra dag eftersom du slipper påverkan från helgens ev. intag av alkohol, sötsaker och andra kaloribomber. 

Skriv ner vikten varje vecka och sätt upp en gräns, till exempel max två kilo mer än den vikt som du hade efter din viktnedgång. Avtala med dig själv vad du vill göra om vikten någon gång är högre än gränsen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

När på dagen föredrar du att träna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig