Minska intaget av flytande kalorier

Tips 6: Minska intaget av flytande kalorier.

Vad går det ut på
Det är inte bara läsk och saft som innehåller mycket kalorier. Även juice, rödvin och mjölk finns med på listan över drycker som endast bör intagas i mycket måttliga mängder.

Vad ger det dig
Flytande kalorier är förödande om man vill gå ned i vikt. Det beror på att aptitregleringen i kroppen påverkas negativt om du byter ut fast föda mot kaloririka drycker. Studier har visat att de flesta kaloririka drycker rinner ner i våra strupar utan att vi på något sätt kompenserar för alla flytande kalorier genom att äta mindre mat. Det innebär att dryckerna gör att vi går upp i vikt. För att man ska bli mätt behöver maten tuggas länge innan den åker ned i magsäcken. Drycker kräver inget tuggande och mättar därför inte lika bra.

Hur ska du göra
Under de flesta av veckans dagar bör du helt avstå från alkoholhaltiga drycker, läsk, saft, juice, mjölk, och allt annat som finns i form av flytande kaloribomber. Välj i stället konsekvent drycker utan kalorier, t.ex. vatten, te och kaffe och eventuellt också läsk eller saft utan kalorier. Låt dig inte luras av hälsonyheter som att t.ex. färskpressad juice är rik på vitaminer eller att lite rödvin är bra för hjärtat. Det är bara fettdepåerna i kroppen som mår bra av det.

Tips
Om du inte vill dricka enbart vatten, så är mjölk det minst dåliga alternativet. Mjölk mättar något bättre än t.ex. juice, eftersom mjölk innehåller protein.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilket är ditt favoritredskap till styrketräning

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig