© Istock

Vad påverkar förbränningen?

Hur mycket fett du förbränner beror i hög grad på din totala kaloriförbrukning. Men flera andra faktorer påverkar också fettförbränningen.

30 november 2015 av Martin Kreutzer.

Träningsintensiteten Ju högre intensitet du tränar med, desto mer energi tas från kolhydrater. För att du ska förbränna mer fett bör du träna med en lugnare intensitet och undvika att dra på dig mjölksyra i musklerna. Det innebär dock inte att det är fel att träna hårt ibland. Efter snabba tempopass ökar också förbränningen i flera timmar efteråt, och en stor del av den energin tas från fettdepåerna.

Måltidernas sammansättning Om du konsumerar stora mängder kolhydrater eller alkohol bromsas kroppens fettförbränning. Det beror på att kroppen tvingas att bearbeta dessa två ämnen och för att prioritera denna typ av nedbrytning minskas fettförbränningen till ett minimum.

Fettdepåernas placering Det är stor skillnad på var i kroppen fettförbränningen är störst. I bukfettet finns massor av blodkärl insprängda som drar med sig fettet i blodbanan, varifrån det förs vidare till de arbetande musklerna där det förbränns. I fettdepåerna på t.ex. låren och rumpan finns det inte alls lika många blodkärl, och därför är det svårare att förbränna fettvävnad i de kroppsdelarna.

Aktiv Träning rekommenderar: t-shirt och shorts

Nu kan du få ett snyggt träningsset med shorts och t-shirt till superpris. Setet är av hög kvalitet och passar perfekt till en löprunda eller ett pass på gymmet. De smarta hybridshortsen har inbyggda tajts med en suverän passform, samtidigt som du kan njuta av den luftiga känslan från de vanliga splitshortsen. T-shirten är tillverkad av ett lätt och bekvämt material, och baksidan är perforerad med ett antal små, fina hål som ger en fantastisk ventilation när du tränar.

Just nu kan du få hela setet med shorts och t-shirt för BARA 99:50 kr (+ 49:50 kr i porto och exp.avg. Totalt 149 kr). Du sparar 639 kr. Tillsammans med setet får du dessutom 3 nummer av Sveriges bästa träningsmagasin, Aktiv Träning, som är fyllt med motiverande tips, goda råd till din träning samt kostråd från våra experter. Läs mer om det fantastiska erbjudandet här. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Får du i dig de 500 gram frukt och grönt som rekommenderas per dag?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig