© Pixabay

Hur fotbollsträning kan användas för att bränna fett

Att bränna fett är sällan enkelt. Det gäller att vara motiverad eller hitta en sport man tycker är underhållande för att bränna fett. En sport där du kan bränna en hel del fett är fotboll.

24 augusti 2021

En sport där du kan bränna en hel del fett är fotboll.

Givetvis ska vi också gå in på hur du förbränner fett och varför just fotboll är en bra träning som kan förbränna fett.

Hur förbränner man fett?

Att förbränna fett gör man bäst när man tränar med lägre intensitet när man ger det en första anblick. När pulsen ligger på omkring 50-60% av din maxpuls så använder sig kroppen helst av fett som energi. Om man däremot tittar närmare på fettförbränningen så ger låg intensitet träning ingen speciell effekt.

När du tränar på med en högre intensitet så förbränner kroppen helst kolhydrater, men efter ditt avslutade pass så kommer kroppen att förbränna fettet.

Morgon eller kvällsträning spelar ingen roll

Enligt olika studier så spelar det ingen roll om du tränar på fast mage eller om du ätit under en hel dag. Dock behöver du ha energi för att orka, så en rekommendation är att äta minst 2-3 timmar innan ett pass.

Fotboll förbränner fett

När du spelar fotboll så jobbar du ofta i intervaller. Du tar möjligtvis någon maxlöpning och därefter är det möjligt att du går på halvfart en stund innan det är dags för nästa maxlöpning.

Precis som när du tränar löpning så springer du kanske 100 meter med maxfart för att sen promenera 50 meter innan du tar nästa maxlöpning. När du sedan har avslutat din fotbollsträning eller match så kommer fett fortsättas förbrännas under kommande 48 timmar, även fast du vilar. Inte nog med det, så förbränner du 5-15% mer under dessa 48 timmar.

Att fettförbränningen fungerar så pass bra när man jobbar med högintensiva pass är för att kroppen stimulerar utsöndringen av vissa hormon. Detta bidrar i sin tur till frisättningen av fett från fettcellerna och när fettet är frisatt så används det till energi som du förbränner istället för att det lagras.

Fotbollsproffs på semester skapar fett

Om du är gillar fotboll och har koll på olika spelare så har du säkerligen märkt att spelare som inte tränar under sin semester ofta lägger på sig en hel del fett.

Som fotbollsproffs äter man en hel del, men eftersom man har minst ett högintensivt pass varje 48 timmar så förbränner kroppen allt fett vilket i sin tur leder till att man skapar muskler. Fettet övergår till muskler om man ska se det den enkla vägen.

Om vi kollar på fotbollsproffs som tagit semester helt från träningen så märks detta ganska snabbt och tydligt. Eftersom de äter en hel del utan att träna, så kommer kroppen inte att förbränna något fett. Istället lagras allt fett på fettcellerna och man går upp i vikt.

Om man tippar på fotboll, så finns det möjligheter att vinna en hel del på att kolla om spelarna tränat under sin semester. En spelare som inte tränat på två veckor kommer per automatik vara betydligt segare än någon som haft åtminstone fem högintensiva pass eftersom de kontinuerligt har förbränt fettet. På Betting.com kan du ta del av speltips på fotboll ifall du någonsin tänkt spela och därmed utnyttja din kunskap inom träningen.

Det ska dock sägas att professionella fotbollsspelare oftast tränar under sin semester eftersom deras jobb är att ligga på toppform. Slutar de träna så är risken att allt fett lagras och musklerna försvinner vilket i slutändan gör spelaren till en sämre fotbollsspelare.

Skadade spelare riskerar att gå upp i vikt

För den som kan fotboll så har man säkerligen en bra koll på fotbollsspelaren Eden Hazard. Han var en av de bästa i världen när han lämnade Chelsea för Real Madrid. Dessvärre blev han skadad och därefter tog det lång tid för honom att hitta formen, som han faktiskt letar efter än idag.

En skada kan få dig ur form, givetvis, men det kan också bero på att träningen inte blev densamma under hans skadeperiod. När du tränat högintensivt under många år så har kroppen också förbränt fett under viloperioden. När du istället går över till träning med låg intensitet samtidigt som du kanske inte följer något kostschema noggrant kommer kroppen inte bryta ner fettet utan istället lagras det i kroppen och man går helt enkelt upp i vikt.

Fotbollsspelare Fettprocent

Medelvärdet för professionella fotbollsspelare har en fettprocent på 10-11%. Om du tar de som tränar allra hårdast som exempelvis Cristiano Ronaldo så ligger hans fettprocent på omkring 7% vilket är väldigt bra, det är fysik som en 20-åring kan ha fast Ronaldo är över 30 år gammal. Ronaldo är dock känd för sin hårda träning och har en muskelmassa på omkring 51% när medelvärdet bland professionella fotbollsspelare ligger på 46%.

Ronaldo är ett väldigt bra exempel på att hård träning i slutändan ger resultat. Trots sin ålder så äter han rätt, tränar väldigt bra och har därmed också skapat sig en låg fettprocent med en hög muskelmassa.

Fotbollsträning inkluderar mer än fotboll

Att spela fotboll och tro att man ska förbränna allt sitt fett stämmer inte helt. Fotbollsspelare äter också rätt saker och tränar mer än bara fotboll. Vad som dock är viktigt är att man håller igång och inte vilar. Att träna fotboll kan hjälpa dig att förbränna fett på lång sikt eftersom du tränar med en hög intensitet.

Sammanfattning

När vi summerar artikeln så handlar det om att träna med hög intensitet.

Även om kroppen väljer att till en början bryta ner kolhydrater för att ge snabb energi, så tjänar du i längden på den höga intensiteten.

När du är klar med ditt träningspass, kommer kroppen att bryta ner fettet och har dessutom en högre (5-15%) förbränning i upp till 48 timmar efter ditt avslutade pass.

När man spelar fotboll blir det per automatik en hög intensitet eftersom du tar en rad maxlöpningar och din maxpuls når 70-80%. När du sedan vilar efter ditt pass, då förbränner du också fettet. På det viset kan fotbollsträning användas för att förbränna fett. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken typ av träningsutrustning önskar du dig mest just nu?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: