Dukan diet - vad innebär en Dukan diet?
Dukan diet

Allt om Dukan dieten och de olika faserna.

© Colourbox

Vad innebär en Dukan diet?

Om du älskar kött kanske en Dukan diet kan vara något för dig. Den delas in i fyra faser som var och en har sina regler för vad man får och inte får äta.

3 april 2017 av Martin Kreutzer

Vad är Dukan dieten?

Dukan dieten är en bantningskur som är skapad av den franske läkaren Pierre Dukan.

I korta drag går Dukan dieten ut på att man mer eller mindre ersätter kolhydrater med protein.

Dukan dieten är indelad i fyra faser. I början av dieten äter man i stort sett bara mejeriprodukter och magert kött.

Först när man kommer till fas 2 i Dukan dieten är det dags att öka intaget av kolhydrater.

Dukan dietens fyra faser kan du läsa mer om här nedan. 


Dukan diet - fas 1: Attackfasen

Hur länge du ska befinna dig i attackfasen i en dukan diet beror på hur mycket du vill gå ned i vikt. Vill du gå ned 5–15 kilo ska du följa attackfasen i 3–5 dagar. Då äter du i stort sett bara protein och UNDVIKER grönsaker, ris, potatis och bröd.

Regler:

  • Ät 1,5 msk havrekli varje dag.

  • Drick 1,5 liter vatten per dag.

  • Gå 20 minuter om dagen. I den här fasen bör du undvika att träna hårt.

  • Detta får du äta: magert kött, inälvsmat, fisk, skaldjur, fågel utan skinn (dock inte anka och gås), ägg och fettsnåla mejeriprodukter.


Dukan diet - fas 2: Omväxlingsfasen

Här växlar du mellan att äta samma proteinrika kost som i Dukan dietens attackfas varannan dag, och protein och grönsaker varannan dag. Fortsätt med omväxlingsfasen tills du har uppnått din önskade målvikt.

Regler:

  • Ät 2 msk havrekli varje dag.

  • Motionera 30 minuter om dagen – promenader är bra.

  • Ät 1/3 grönsaker och 2/3 protein under grönsaks-dagarna.

  • De flesta grönsaker som kål, tomater, spenat och paprika är tillåtna. Men grödor med mycket stärkelse är förbjudna – t.ex. potatis.


Dukan diet - fas 3: Förstärkningsfasen

I Dukan dietens förstärkningsfas gäller det att stabilisera vikten så att man undviker att gå upp i vikt igen. Denna fas pågår i tio dagar för varje kilo du har gått ned med en Dukan diet.

Regler i denna fas:

  • Ät 2 msk havrekli varje dag.

  • Du får äta allt från fas 1 och 2, men nu kan du också lägga till en frukt (dock inte banan, vindruvor, körsbär eller nötter), 2 skivor fullkornsbröd och 40 gram ost per dag.

  • Under den första halvan av fasen får du äta en portion mat med stärkelse i veckan (t.ex. potatis, ris och pasta). Under den andra halvan får du äta två portioner i veckan.

  • Under den första halvan av fasen får du äta en ”festmåltid” varje vecka, då du äter vad du vill. Under den andra halvan får du äta två festmåltider i veckan.

  • En dag i veckan får du bara äta samma protein-rika kost som i attack-fasen.

  • Motionera minst 25 minuter varje dag.


Dukan diet - fas 4: Stabiliseringsfasen

Den sista fasen i en Dukan diet varar livet ut.

Regler:

  • Sex av veckans sju dagar får du äta vad du vill och en dag i veckan får du äta samma protein-rika kost som i attack-fasen.

  • Ät 3 msk havrekli varje dag.

  • Motionera minst 20 minuter varje dag.

Aktiv Träning rekommenderar: Effektivt träningsset

VILL DU OCKSÅ HA starka rygg- och magmuskler? Det kan du också få. Ett av de allra bästa sätten är att använda ett maghjul. Några minuters träning varje dag stärker din bålmuskulatur, ger dig en bättre hållning och gör så att du undviker att sjunka ihop i överkroppen med ryggont som följd.

JUST NU FÅR du ett maghjul av utmärkt kvalitet tillsammans med Aktiv Träning. Maghjulet är designat med dubbla hjul, vilket ger bra stabilitet, och ergonomiska handtag med fördjupningar för fingrarna. Maghjulet ingår i vårt stora träningsset med maghjul, träningsmatta, gummiband, övningsguide och 3 nummer av Aktiv Träning för ENDAST 99:50 kr (+ 49:50 kr i porto – totalt 149 kr). Läs mer om det suveräna erbjudandet här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är ditt nästa stora mål?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig