Bygg större muskler

Tips 3: Bygg större muskler.

Vad går det ut på
Tung styrketräning är bra om man vill gå ned i vikt.

Vad ger det dig
Styrketräning gör att du kan behålla muskelmassan, trots att bantningskurens kaloriunderskott sliter på kroppen. Utan styrketräning finns det risk att 25–40 procent av viktnedgången beror på minskad muskelmassa. Det är inte alls bra eftersom det gör att du blir svagare och får en sämre ämnesomsättning när musklerna försvinner. När du lyfter vikter förbränner du en hel del kalorier, men desto viktigare är det att förbränningen fortsätter att vara hög i upp till två dygn efteråt.

Hur ska du göra
Träna kroppens viktigaste muskler 2–3 gånger per vecka. Övningar som kroppshävningar, armdrag, benböjningar, utfallssteg och bänkpress är effektiva eftersom de involverar kroppens stora muskelgrupper. Gör alla övningar med så många kilos belastning att du bara orkar göra 10–15 lyft innan du måste vila. Vila i 30–60 sek. innan du fortsätter träna.

Tips
Kettlebells är också effektivt för den som vill gå ned i vikt.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur många dagar i veckan äter du hemlagat till middag?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig