Michelle Vesterby løber

En vanlig träningsvecka för Michelle Vesterby består av ca 30 timmars träning fördelar på 2–3 dagliga träningspass. Därtill kommer olika behandlingar i form av t.ex. massage, vakuumbehandling och akupunktur. 

© Jesper Grönnemark

Triatleten Michelle Vesterbys väg till toppen

Åtta, fyra och sexa. Den danska proffstriatleten Michelle Vesterby har tre gånger slutat topp 10 i VM i ironman på Hawaii. I oktober är det dags igen för henne att göra ett försök att nå prispallen.

22 augusti 2017 av Hans W. Gottlieb

”Topp 10 i en av världens hårdaste tävlingar är ändå klart godkänt”

Michelle Vesterby stod frustrerad vid vägkanten och väntade. Hon hade för första gången i karriären fått ett 5-minuters tidstillägg på cykeldelen i Ironman Hawaii 2016, och hon kände sig orättvist behandlad. Hon hade efter en omkörning svängt in för tidigt, så att avståndet ned till den bakomvarande konkurrenten, enligt domaren, var mindre än tillåtna 12 meter. En förseelse som Michelle Vesterby på intet sätt själv hade nytta av, vilket gjorde att känslan av att hon behandlats orättvist förstärktes ännu mer.

Medan sekunderna tickade iväg kunde hon bara se på medan konkurrenterna blåste förbi – en efter en. Drömmen om en pallplats i VM på på ironman försvann där i vägkanten för triatleten som hade satsat allt på en topprestation där och då.

– Mina föräldrar och min man, som också var med därborta, var helt säkra på att jag inte skulle köra vidare efter mitt tidsstraff eftersom de trodde att jag skulle slå sönder cykeln i ren ilska, säger Michelle Vesterby när hon med lite distans tänker tillbaka på händelsen.

Inte desto mindre satte hon sig lugnt på cykeln igen efter de fem minuterna som straffet varade, fullföljde tävlingen och passerade mållinjen några timmar senare på en sjätte plats. När hon stod där vid vägkanten och väntade på att tidsstraffet skulle verkställas hände nämligen något som fick Michelle Vesterby på andra, mer positiva, tankar.

En av funktionärerna vågade nämligen sig fram till den sammanbitna triatleten och berättade att han var ett fan till henne och frågade om han fick ta en bild.

– Jag kunde ju inte stå och se sur ut på bild, så jag var tvungen att le. Jag vet inte vad jag hade gjort om han inte kommit fram, men jag fick mig en tankeställare och sa till mig själv: ”Topp 10 i en av världens hårdaste tävlingar är ändå klart godkänt”. Sedan var det bara att trampa vidare.

#keep­smiling

Leendet och den ständiga optimismen har nästan blivit ett varumärke för Michelle Vesterby, som avslutar de flesta av sina inlägg på sociala medier med hashtaggen #keep­smiling. Det har blivit hennes varumärke, men optimismen handlar definitivt om mycket mer än bara inlägg på sociala medier, för i en sport där t.o.m. de bästa proffsidrottarna kämpar minst lika mycket mot sig själv som mot konkurrenterna, så är den mentala inställningen ofta skillnaden mellan succé och fiasko.

– Jag anser att en ironman handlar om 80 procent mental styrka och 20 procent fysisk styrka. Alla människor kan träna mycket, men det gäller att vara redo på tävlingsdagen. Jag är långtifrån den största talangen rent fysiologiskt, och min tränare Luc Van Lierde (2 x Hawaii-vinnare, red.anm), skakar ofta på huvudet när vi gör olika tester, för det är inte så att jag slår världsrekord när det gäller mina testresultat. Jag tror att det mentala har mycket stor betydelse för att jag har uppnåt det jag har uppnått, säger Michelle Vesterby.

En grundpelare i hennes inställning till sporten är att fokusera på processerna istället för resultaten – och skippa alla ursäkter.

– Det är alltid lättare att fokusera på negativa saker. Jag har t.ex. alltid ont på något ställe i kroppen på onsdagen före en tävling, men det får man lära sig hantera. Jag vet att om jag börjar tänka negativt redan några dagar före en tävling så kommer det till hundra procent att kännas 10 000 gånger värre under själva loppet eftersom man redan har intalat sig själv det. Självklart finns det dagar då saker och ting går fel, men jag försöker att jobba bort alla dåliga ursäkter.

Copenhagen KMD Ironman

Det är ingen tvekan om att Michelle Vesterbys gåpåaranda och optimism gjorde henne till överlägsen vinnare i Copenhagen KMD Ironman, som avgjordes den 20:e augusti i år 2017. Hon genomförde dessutom tävlingen på imponerande  9 timmar och 19 sekunder – hela åtta minuter före brittiskan Corinne Abraham på andraplats.

Vill du veta mer om träning, skador, hälsa, motivation och mycket mer, så ska teckna en prenumeration på Aktiv Träning HÄR. I magasinet får du alla nya rön om träning och inspiration till hur du lever ett sundare och mer aktivt liv.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Påverkar sommarträningen din träning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: