Triathlon – allt du behöver veta om triathlon
Triathlon

Triathlon: ALLT du behöver veta

Vill du pröva på ett triathlon? I så fall hjälper vi dig på rätt väg mot ditt mål. På den här sidan har vi sammanställt den viktigaste informationen om triathlon, så att du kan förbereda dig optimalt.

11 mars 2017 av Martin Kreutzer och Jannik Petersen

Triathlon

Det krävs både en hel del träning, bra teknik och rätt prylar för att genomföra ett triathlon.

På den här sidan har vi därför sammanställt den viktigaste informationen om triathlon. Du kan också läsa om tre populära distanser: mini-triathlon, olympisk triathlon och ironman.


Vad är ett triathlon?

Ett triathlon består av följande tre delgrenar i nämnd ordningsföljd:

  1. Simning
  2. Cykling
  3. Löpning

När det gäller triathlon finns det lite olika distanser av mycket varierande längd. Gemensamt för alla distanserna är dock att alla består av samma tre delgrenar.

Bytena mellan de olika delgrenarna betraktas ibland som en idrottsgren i sig själv – särskilt på korta triathlon-distanser, där bytena kan påverka sluttiden extra mycket.


Vad krävs för att genomföra ett triathlon?

Oavsett vilken triathlon-distans du väljer så krävs det både att du lägger ned en massa tid, skaffar en rad olika prylar (vilket kostar rätt mycket pengar sammanlagt), äter rätt kost och självklart tränar hel del. Det är därför viktigt att kunna strukturera sin vardag in i minsta detalj.

Beroende på distansen kan du räkna med att du behöver köra mellan 3 och 12 träningpass per vecka. Ett bra tips är att följa ett skräddarsytt träningsprogram så att du inte riskerar att träna för mycket eller för lite.


Hur långt är ett triathlon?

Längden på ett triathlon beror mycket på vilken distans du ska genomföra.

Distansen i olympisk triathlon är t.ex. 1 500 m simning, 40 km cykling och 10 km löpning, medan ironman består av 3,8 km simning, 180 km cykling och 42,2 km löpning.


Triathlon-utrustning

Det behövs en hel del prylar för att genomföra ett triathlon. De tre olika delgrenarna kräver självklart lite olika prylar, och på listorna här nedan kan du se vad du bör notera på din utrustningslista.

Generellt:

  • Antingen en triathlondräkt eller ett tudelat set. Kläderna ska sitta tajt på kroppen och de bör vara tillverkade av ett svettransporterande material som torkar snabbt. Byxorna eller dräkten bör ha en sittkudde som gör att det blir mer bekvämt att cykla.
  • Energigeléer eller energikakor
  • En gps-klocka som gör att man kan hålla koll på sin fart.

Simning:

  • En åtsittande våtdräkt som samtidigt ger en maxad rörelsefrihet.
  • En badmössa (ofta får man en badmössa av arrangörerna innan start).
  • Ett par åtsittande simglasögon som sitter åt bra och inte släpper in vatten.

Cykling:

  • En bra cykel som uppfyller just dina behov.
  • Ett par cykelskor – gärna ett par triatlon-/cykelskor, men ett par vanliga cykelskor kan också funka.
  • En godkänd cykelhjälm.
  • Ett par solglasögon som också kan användas när du ska löpa.
  • En sadelväska med de viktigaste cykelreservdelarna.
  • Hållare till vattenflaskan på cykeln – självklart med välfyllda vattenflaskor i.

Löpning:

  • Ett par löpsko som du vet funkar bra att springa i. Du kan eventuellt välja ett par som du kan sätta speciella triatlonskosnören i, och som gör att det blir lättare att byta mellan cykelskor och löparskor.
  • Ett par bra löpar- eller kompressionsstrumpor beroende på vad du föredrar att löpa i.


Tre populära triathlon-distanser

Vilken triathlon-distans du väljer bör i första hand avgöras av din fysiska form och därefter av din ambitionsnivå.

När det gäller träningsmängden här nedan utgår vi ifrån att du redan klarar av att löpa fem kilometer i sträck och att du kan simma några längder i simhallen.

Minitriathlon


  • Längd: Distansen är oftast 200–400 m simning, 18–20 km cykling och 4–5 km löpning.

  • Pågår oftast: 1–1,5 timme.

  • Nödvändig träningsmängd: Tre träningspass i veckan à 30–60 minuter behövs för att komma i form.

  • Förberedelsetid: De flesta motionärer behöver 4–6 veckors träning.

Olympisk triathlon


  • Längd: 1 500 m simning, 40 km cykling och 10 km löpning

  • Pågår oftast: 2,5–3,5 timmar.

  • Nödvändig träningsmängd: 3–5 träningspass i veckan à 1–2 timmar.

  • Förberedelsetid: Beroende på utgångsläge blir du redo att tävla på 3–6 månader.

Ironman


  • Längd: 3,8 km simning i öppet vatten följs av 18 mils landsvägscykling och 42,2 km löpning.

  • Pågår oftast: 12–15 timmar.

  • Nödvändig träningsmängd: 6–8 träningspass à 1–2 timmar. Total träningstid per vecka är cirka 10–15 timmar.

  • Förberedelsetid: Det behövs 1,5–2 års träning inför ett ironman inkl. flera minitriathlon och halva ironman.

Träningsprogram för triathlon

Är du på jakt efter träningsprogram för triathlon? Här hittar du träningsprogram för triathlon för både nybörjare och erfarna.

Vill du veta ännu mer om kungadistansen? Här kan du få reda på mycket mer om ironman.

Vi rekommenderar: Smart löparbälte

Nu kan du förvara din mobil, dina nycklar och ditt kreditkort på ett lätt och säkert sätt när du tränar. Med detta smarta bälte kan du nämligen ta med dig alla viktiga saker på löprundan, cykeln eller när du ska till gymmet. Bältet har två fickor av ett stretchigt material som håller dina prylar på plats utan att du knappt märker att du har dem med dig.


I fickorna kan du ha med dig dina nycklar i den ena, medan mobilen ligger i tryggt förvar utan att bli repad i den andra. Den stora fickan har en liten öppning bak för ett par hörlurar, och dessutom är bältet vattenavvisande så att dina saker inte blir blöta. Just nu kan du få det smarta löparbältet tillsammans med 2 nummer av Sveriges bästa träningsmagasin, Aktiv Träning, för BARA 69:50 kr (+29:50 kr. i porto och exp.avg.) TOTALT 99 kr. Du får också en digital löparguide med massor av tips till hur du blir en snabbare och bättre löpare. Läs mer om erbjudandet här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Får du i dig de 500 gram frukt och grönt som rekommenderas per dag?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig