© istock

Hur tränar jag övergången?

Jag är osäker på hur jag ska klara övergången från cykling till löpning när jag ska gör mitt första triatlon. Hur fixar jag den?

10 juli 2020 av Jesper U. Larsen

Övergången från cykling till löpning kan vara en stor utmaning för en triatlet. Kroppen är trött, låren är fyllda med mjölksyra och fötterna känns döda. Det innebär något helt annat än att löpa med fräscha ben. Det finns därför mycket att tjäna, både när det gäller prestationen och upplevelsen, på att träna själva grenbytet ungefär en gång per vecka. Det kan göras på många sätt. Lättast är att lägga in ett löppass direkt efter en halvhård cykeltur. Löprundan behöver inte vara särskilt lång (10–20 minuter räcker), men det är viktigt att du snabbt får upp farten igen när du ger dig ut på löpsträckan. Om du är lite mer ambitiös kan du gärna lägga in några mixade träningspass, det vill säga du byter flera gånger mellan cykling och löpning. Det är bra intervallträning samtidigt som du tränar övergången från cykling till löpning

Så kan du kombiträna 

Kombiträning kan utföras på spinningcykel och löpband – eller på en varvbana där du ställer cykeln vid en lyktstolpe eller liknande. Gör så här: Värm upp i 10 –20 min. på cykeln. Kör därefter 3–6 block med 10 min. snabb cykling och 5 min. snabb löpning. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur många dagar i veckan äter du hemlagat till middag?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig