Styrketräning. Träningstrender 2020
© iStock

Vi byter ut maskinerna mot fria vikter

Bootcamps, där man i små grupper tränar mot ett gemensamt mål, väntas bli ännu populärare på gymmen under 2020.

2 januari 2020 av Lasse Lyhne, Niels C. Thalund, Hans W. Gottlieb & Jesper U. Larsen

Så styrketränar vi under 2020

Styrketräning och fitness har enligt flera studier de senaste åren blivit allt populärare bland svenskarna. Ja, enligt en SIFO-undersökning från i fjol har styrketräning och gruppträning på gym t.o.m. passerat löpning på topplistan med svenskarnas favoritmotion.

På senare år har funktionell träning med crossfit som främsta dragplåster blivit allt populärare och den trenden ser ut att fortsätta 2020. Och till skillnad från tidigare då ytorna för funktionell träning och kroppsviktsträning på gymmen varit rätt begränsade, så satsar nu många gymkedjor på att byta ut en del träningsmaskiner mot mer fria vikter, kettlebells och pull-up-ställ­ningar samt skapar mer utrymme för kroppsviktsträning.

En annan trend som gör att träningsmaskinerna hamnar lite i bakgrunden är ett ökat fokus på tiden, där många vill träna så effektivt som möjligt trots att de har ont om tid. Och då är stora övningar som knäböj, bänkpress och marklyft, som tränar många muskler samtidigt, betydligt effektivare än isolerade övningar i maskiner.

Samtidigt hittar allt fler kvinnor till gymmen. Och till skillnad från förr när många kvinnor besökte gymmen för att de främst ville gå ned i vikt, så prioriteras nu styrka och muskel­uppbyggnad högre. Den trenden förväntar sig många experter ska växa under 2020, vilket kommer att öka efterfrågan på fria vikter ytterligare.

Grupperna minskar

Personliga tränare var tidigare något som främst Hollywoodstjärnor och andra förmögna kändisar anlitade, men allt eftersom gymbranschen växt har det blivit allt vanligare även bland vanliga motionärer. Det är en trend som verkar fortsätta i olika former under 2020, dels som individuella träningspass, dels som personlig träning för mindre grupper om 2–6 personer.

När det gäller grupp­träning spås vi få se fler s.k. bootcamps, dvs. militärisk träning i mindre grupper mot specifika mål (till exempel att komma i form till nästa sommar eller att skaffa sig en bättre lyft­teknik) under en begränsad period på 4–8 veckor. Bootcampernas små grupper skapar en stark grupp­känsla i det annars anonyma gymmet. Dessutom kännetecknas träningsformen av att den är tuff, effektiv och målinriktad där alla i gruppen peppar och hjälper varandra.

Fram med mätarna

Just denna målinriktade träning – både när det gäller styrka och fitness – har också ökat användarnas önskan om att registrera och visualisera deras individuella utveckling.

Traditionellt sett har fitnessfolket legat steget efter löparna och cyklisterna när det gäller att mäta konditionen, vikten, fettprocenten och flera andra hälso- och träningsdata. Detta är på väg att ändras nu och kommer att öka under 2020. Det kan t.ex. vara i form av en kropps­skanner på gymmet som mäter vikt, muskelmassa, fettprocent och BMI och som skickar data till en app så att varje individ kan hålla järnkoll på hur träningen utvecklas och kan anpassa den därefter. 

Tre trender vi tror på

Mindre grupper

Bootcamps och personlig träning i mindre grupper gör träningen roligare och mer motiverande.

Funktionell träning

Ut med maskinerna, och in med mer fria vikter och plats för kroppsviktsträning.

Tracking

Att mäta olika tränings- och hälsodata blir allt populärare på gymmen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur skyddar du dig mot solen när du tränar?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig