Kvinna som utövar yoga
© iStock

Tre bra sätt att träna bålen

Träna, ha roligt och stärk bålen på en och samma gång! En rad olika träningsformer är minst lika bra som vissa specifika bålövningar för att stärka bålen. Här är tre effektiva alternativ.

23 maj 2018

Träna bålen

Det finns många olika sätt att träna bålen på. Här är tre förslag på övningar där bålen aktiveras på ett roligt och alternativt sätt. 

1. Yoga

Bål-effekt: Yoga ger bra träning för magoch ryggmuskulaturen. Beroende på vilken typ av yoga du deltar i så kommer du att få 45–90 minuters effektiv generell styrketräning och lokal muskeluthållighetsträning med din egen kroppsvikt. 


De olika kroppspositionerna ställer stora krav på balans, styrka, smidighet och uthållighet på en och samma gång och aktiverar dessutom bålen. Glöm alla förutfattade meningar: du behöver inte alls kunna gå ned i spagat för att utöva yoga – och många yogapass ger utmärkt styrke- och uthållighetsträning

Bål-betyg: 6/6

2. Kettlebellsträning

Bål-effekt: Kettlebellsträning, som blivit så populär på senare tid, ger bra träning för bålmusklerna. 

Att aktivera mag- och ryggmusklerna är en förutsättning för att kunna utföra vanliga kettlebellsövningar som t.ex. double swings, swings, snatch, clean och turkish get-ups med rätt teknik. 

Turkish getups är ett bra exempel på en övning där din förmåga att aktivera mittpartiet av kroppen är avgörande för om du ska klara av att göra övningen. Enarmsswings, snatch och clean aktiverar också bålmusklerna som tvingas jobba hårt för att motverka de vridningar och sneda drag som enarmsövningar skapar.

Bål-betyg: 5/6

3. Tung styrketräning 

Bål-effekt: Tung styrketräning med 1–8 RM som belastning (det vill säga med så mycket vikt att du bara klarar av att göra 1–8 repetitioner av en övning) är ett utmärkt sätt att träna bålmusklerna. 

När du gör benböjningar på gymmet så fokuserar du kanske mest på benen, men dina bålmuskler tvingas också jobba hårt. Under tunga och tekniskt svåra lyft som till exempel benböjningar, marklyft, stöt eller frivändningar är en stark överkropp en förutsättning för att ben och armar ska kunna prestera maximalt och för att du ska orka träna med rätt teknik.

När du jobbar mot ett tungt yttre motstånd tvingas alla involverade muskler jobba koordinerat och effektivt. Ju tyngre belastning, desto mer aktiveras bålmusklerna för att stabilisera kroppen samtidigt som  kraftutvecklingen är mycket hög.

Bål-betyg: 6/6

VILL DU OCKSÅ HA starka rygg- och magmuskler? Det kan du också få. Ett av de allra bästa sätten är att använda ett maghjul. Några minuters träning varje dag stärker din bålmuskulatur, ger dig en bättre hållning och gör så att du undviker att sjunka ihop i överkroppen med ryggont som följd.

JUST NU FÅR du ett maghjul av utmärkt kvalitet tillsammans med Aktiv Träning. Maghjulet är designat med dubbla hjul, vilket ger bra stabilitet, och ergonomiska handtag med fördjupningar för fingrarna. Maghjulet ingår i vårt stora träningsset med maghjul, träningsmatta, gummiband, övningsguide och 3 nummer av Aktiv Träning för ENDAST 99:50 kr (+ 49:50 kr i porto – totalt 149 kr). Läs mer om det suveräna erbjudandet här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Kommer du att göra något speciellt för att trimma din kropp till sommaren?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig