Kvinna som gör marklyft på gymmet
© iStock

Träna lår, rumpa och rygg med skivstång

Skivstången har överlevt alla smarta maskiner och övergående träningstrender som poppat upp genom åren. Läs här hur du ska använda skivstången för att träna lår, rumpa och rygg.

18 juli 2019 av Jesper U. Larsen

Så tränar du sumo-marklyft

Gymmen är fulla med moderna hightech-träningsmaskiner, men den gamla hederliga skivstången har inte förändrats särskilt mycket de senaste 100 åren. Den är fortfarande ett av de effektivaste redskapen du kan använda på gymmet.

Därför ska du göra sumo-marklyft

Marklyft är en effektiv övning som i stort sett tränar hela kroppen.

Om man istället gör den s.k. sumo-varianten är det däremot lättare att hålla ryggen neutral. 

Och om du brukar träna innerlåren i en s.k. adduktormaskin, så kan du med fördel även byta ut den maskinen mot sumo-marklyft, som är betydligt effektivare. 

Gör så här:

  1. Stå med ett så stort avstånd mellan fötterna att du kan ha armarna på insidan av knäna. Fötterna ska peka lätt utåt och knäna ska peka i samma riktning som fötterna.
  2. Pressa höften bakåt, håll ryggen rak och sjunk så långt ned att du kan greppa tag om skivstången.
  3. Lyft skivstången från golvet genom att pressa höften framåt och sträcka på knäna.
  4.  Sänk därefter långsamt stången tills den ligger ”död” på golvet igen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad föredrar du att lyssna på när du tränar?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig