Man som tränar med skivstång.
© iStock

Träna biceps och underarmar med skivstång

Reverse curls är en perfekt övning om du vill träna dina underarmar och biceps. Här visar vi dig hur du utför övningen på bästa sätt.

28 juli 2019 av Jesper U. Larsen

Så gör du reverse curls 

En av fördelarna med att använda skivstång i stället för styrkemaskiner på gymmet, är att det ställs högre krav på balans, stabilitet, koordination och teknik. Med reverse curls kan du träna både dina biceps och underarmar.

Därför ska du göra reverse curls

Om du är en erfaren gymbesökare har du kanske redan med övningen biceps curls med skivstång i ditt program. 

I samband med den här varianten av övningen använder du dig dock av ett överhandsgrepp. Därmed tränas underarmens muskler effektivare samtidigt som du förbättrar greppstyrkan, vilket du har nytta av vid många andra övningar – t.ex. marklyft, rodd och pull-ups. 

Gör så här:

  1. Stå med fötterna höftbrett isär.
  2. Håll i en skivstång med ett överhandsgrepp så att handflatorna riktas bakåt.
  3. Lyft upp skivstången till axlarna och sänk sedan ned den igen.

Reverse curls
© Thomas Dahl

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är ditt mål under det kommande året?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig