”Superträning” sparar tid och är effektivt

Forskning visar att man förbränner mer fett på kortare tid genom att styrketräna mer tidseffektivt.

I en studie som utfördes på Syracuse University i USA fick 10 testpersoner först styrketräna enligt den vanliga styrkemetoden – dvs. 4 set à 10 upprepningar.

Efter varje set vilade de i 2–5 minuter. Vid nästa tillfälle fick de träna mer tidseffektivt genom att utföra sex parvisa övningar. Först gjorde de 10 repetitioner av en övning och därefter – utan att vila – 10 repetitioner av en annan övning som aktiverade musklerna på motsatt sida av leden. Därefter vilade de i en minut.

Det supereffektiva styrkepasset tog bara hälften så lång tid men förbrände ändå lika mycket kalorier.

Så tränar du tidseffektivt

  • Sätt ihop ett träningsprogram med 6–8 olika övningar.

  • Sätt ihop övningarna parvis.

  • Övningsparet ska bestå av en övning som tränar en viss muskelgrupp, och en övning som tränar muskelgruppen på motsatt sida av leden.

  • Gör inget uppehåll mellan de parvisa övningarna.

  • Vila en minut efter varje övningspar.

  • Gör totalt 4 x 10 av varje övningspar.

Source #Journal of Strength and Conditioning Research

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilket väder ogillar du mest att träna i?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: