Push-ups med klap
© Valling.com

Styrketräning ute i det fria – del 3

Ge dig ut och styrketräna i parken eller naturen och få massor av roliga utmaningar, effektiva övningar och frisk luft.

13 juni 2016 av Kasper Danborg och Jesper U. Larsen.

Calisthenics är en kombination av gymnastiska övningar och styrketräning, där man bara använder kroppsvikten som belastning. Denna serie med träningsprogram bygger på den populära träningsformen som inte minst passar perfekt att utöva på sommaren.

Det behövs inga skivstänger, hantlar eller annat, utan man använder bänkar, klätterställningar och andra ”redskap”, som finns utomhus.

Har du följt serien från början så vet du nog redan hur tufft calisthenics är för styrkan, balansen, smidigheten och koordinationen. Denna gång går vi ett steg längre, i synnerhet när det gäller den krävande övningen ”flå katten”.

Den ställer extremt höga krav på din gymnastiska talang. Kanske lyckas du inte flå katten första gången, men när du väl får ordning på tekniken kan du lägga till ännu en bra övning i din träningsarsenal.

Fokusera på tekniken

Vid varje övning anges hur många repetitioner som rekommenderas per set. Det är dock viktigt att du klarar av att göra övningen med rätt teknik utan att du blir helt utmattad. Om du märker att du börjar få svårt med tekniken för att orka göra en repetition, så är det dags att vila innan du genomför nästa set.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är viktigast för dig när det gäller dina matinköp?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig