L-sit hold med play-knap
© Valling.com

Styrketräning ute i det fria – del 2

Om gymmet inte lockar under de varma sommarmånaderna, så går det utmärkt att styrketräna utomhus – utan vare sig skivstänger, hantlar eller maskiner.

23 maj 2016 av Kasper Danborg och Jesper U. Larsen.

Träning under bar himmel är inte bara bra för kroppen; det kan även få humöret att bli mycket bättre. Flera studier visar att folk som tränar utomhus får mer ork och energi, är mer positiva och mindre arga, sura och deprimerade än de som tränar inomhus.

I denna serie får du massor av inspiration till hur du kan styrketräna ute i det fria och få snabba, synliga resultat.

Det behövs varken skivstänger, hantlar eller andra prylar – däremot kommer du att få användning för bänkar, ledstänger, lekställningar och andra utomhusredskap. Programmen i serien är inspirerade av träningsformen calisthenics, som bygger på gymnastiska övningar med kroppen som vikt.

Du kommer både att hitta vanliga kroppsviktsövningar från styrketräningens värld och gymnastiska övningar, som ställer krav på balans, smidighet och koordination.

Fokusera på tekniken

Vid varje övning anges hur många repetitioner som rekommenderas per set. Det är dock viktigt att du klarar av att göra övningen med rätt teknik utan att du blir helt utmattad. Om du märker att du börjar få svårt med tekniken för att orka göra en repetition, så är det dags att vila innan du genomför nästa set.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är ditt mål under det kommande året?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig