Veltrænet manderyg, kun overkrop, grå baggrund, MÅ GERNE BRUGES
STARK RYGG Följ vår styrkeskola och träna hela kroppen. Den här gången ligger tonvikten på ryggen.© Istock

Styrkeskolan del 4 – stark rygg

Många av oss glömmer bort att ta hand om våra ryggar. Det gör vi något åt i det här träningsprogrammet där tonvikten ligger på ryggövningar.

21 juli 2015 av Kasper Danborg og Jesper U. Larsen.

En stark rygg är det bästa skyddet mot ryggont samtidigt som man får en bättre kroppshållning. Dessa ryggövningar tränar ryggmusklerna effektivt, men även resten av kroppen får jobba – på bara 30 minuter.

Därför ska du göra ryggövningar

Att åtta av tio män får ryggont någon gång i livet säger en del om hur vanligt problemet är. Och det beror framför allt på inaktivitet, felaktiga arbetsställningar och svaga muskler. Motion, och inte minst styrketräning av kroppens bålmuskler, är det bästa man kan göra för att förebygga ryggont. Starka ryggmuskler gör också att man får en mer upprätt kroppshållning och ser mer trimmad ut.

Detta behöver du när du ska göra ryggövningar:

Två hantlar med avtagbara viktskivor så att du kan anpassa vikten. Totalt bör viktskivorna väga cirka 40 kg i olika storlekar.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

När på dygnet föredrar du att träna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: