Mand løber hurtigt i tunnel/urbane omgivelser, i profil, MÅ GERNE BRUGES
© Istock

Styrkeskola för löpare – del 1

Vårt styrketräningsprogram för löpare gör att kroppen blir bättre på att absorbera alla stötar från olika underlag ute på löprundan.

26 januari 2016 av Kasper Danborg og Jesper U. Larsen.

Styrketräning för löpare är främst inriktad på fotleder, knän, höfter och ryggrad. De kroppsdelarna ska kunna ta upp alla stötar från underlaget utan att du blir utmattad eller får ont. Du stärker även bålmuskulaturen som stabiliserar ryggraden när du springer. Slutligen tränas den explosiva styrkan så att du blir snabbare och spänstigare och kan utnyttja dina krafter optimalt.

För att belastningen ska bli högre och du varken ska behöva använda hantlar eller skivstänger, så använder vi oss av s.k. powerband, dvs. motståndskraftiga gummiband. Gummiband till träning har hittills mest varit förknippade med rehabträning med mycket lätt belastning, men powerband är av en helt annan kaliber. De extremt slitstarka gummibanden finns i flera tjocklekar och bredder, och de ”tyngsta” har en dragkraft på över 50 kilo.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken typ av träningsutrustning önskar du dig mest just nu?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: