Veltrænet mandeoverkrop, blå baggrund, MÅ GERNE BRUGES
© Istock

Styrkeskola för hela kroppen – del 2

Bli starkare och få en mer upprätt kroppshållning med hjälp av detta styrketräningsprogram som tränar hela kroppen.

22 februari 2016 av Kasper Danborg och Jesper U. Larsen.

Den här taktiken passar dig som vill bli starkare i hela kroppen. Därmed kan du lättare klara av de fysiska krav du ställs inför både på jobbet och på fritiden. Tonvikten är lagd på att hela kroppen tränas med olika övningar som påverkar kroppen i olika positioner. Fler muskler aktiveras samtidigt av komplexa flerledsövningar än av enledsövningar.

Med hjälp av ett smidigt och bra gummiband kan du styrketräna på ett roligt och enkelt sätt hemma i vardagsrummet.

Så här genomför du programmet

  • Nybörjare: Gör 2–3 set med åtta repetitioner och en minuts vila mellan seten.
  • Erfarna: Gör 4–5 set med åtta repetitioner och en minuts vila mellan seten.
  • Teknik: Tempot ska vara så högt som möjligt, men hela tiden kontrollerat. Var hela tiden fokuserad på tekniken, och även om du bör sträva efter att hålla en hög rörelsehastighet får övningen inte göra ont eller kännas obehaglig.
  • Utrustning: Så kallade powerband är bra och relativt billiga träningshjälpmedel för hemmabruk. Gummibanden finns i olika tjocklekar och med olika belastning – från lätt till tung. De kostar från ca 150 kronor per styck.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är viktigast för dig när det gäller dina matinköp?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig