Kvinna löper uppför en trappa.

Det är bäst att träna kondition och styrka olika dagar, men om du har ont om tid kan du kombinera bägge delarna under ett och samma träningspass. Börja i så fall med den träningsform du prioriterar mest.

© iStock

Styrketräning och HIIT är en bra mix

Om du styrketränar för att få stora muskler, så kan det vara bra att lägga in korta och hårda konditionsträningspass som komplement. Det viser rön.

13 november 2019 av Redaktionen

Därför ska du kombinera styrketräning med HIIT

Tidigare studier har visat att långa löp- eller cykel turer vid sidan av styrketräningen kan hämma muskeltillväxten och styrkeökningen jämfört med om man bara styrketränar. 

Men enligt en ny studie gäller inte det om man genomför konditionsträningen som HIIT-pass, vilket innebär stenhårda intervaller då man ger full gas i några sekunder med avbrott för kortare eller längre pauser. 

De som ligger bakom den nya studien har gått igenom all existerande forskning på området och kommit fram till att HIIT inte är någon begränsande faktor för muskeltillväxt hos personer som styrketränar. 

Styrkan i överkroppen påverkas inte heller negativt om man ägnar sig åt både styrke träning och HIIT. När det gäller styrkan i underkroppen kan dock kombinationen av HIIT och styrketräning leda till något sämre resultat jämfört med enbart styrketräning. 

Enligt forskarna är det dock frågan om minimala skillnader, och det bör vägas in mot den förbättrade kondition och alla de hälsoeffekter man uppnår med HIIT. Forskarna påpekar dessutom att man kan undvika en negativ styrkepåverkan om de två träningsformerna utförs med 24 timmars mellanrum.

Börja med HIIT

  • HIIT-metoden kan användas till många olika träningsformer, t.ex. löpning, cykling, simning, rodd och styrkeövningar med kroppen som vikt. 
  • HIIT-passen är ofta kortare än 20 minuter. 
  • Längden på in ter val lerna och vilan kan varieras på mån ga olika sätt. På gymmet kan du t.ex. lägga in några sprintryck i maxfart à 30 sek. på motionscykeln med 60-sekunderspauser emellan. 
  • Meningen är att du ska ge full gas. Träna med den högsta intensitet som du orkar hålla under hela intervallet. 
  • Börja alltid med fem minuters uppvärmning innan du kör igång med HIIT.

Källa: Journal of Sports Science

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är ditt mål under det kommande året?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig