© Colourbox

Styrketräning ger mentala fördelar

Forskning visar att det finns en lång rad mentala fördelar med styrketräning.

2 juli 2019 av Anna-Dora Maron

Om du behöver förbättra humöret eller bli mer effektiv på arbetet så bör du börja med styrketräning.

Ny forskning inom området visar nämligen att styrketräning gör dig starkare både mentalt och intellektuellt.

Bättre humör och bättre sömn

En turkisk studie har visat att du blir på avsevärt bättre humör om du styrketränar tre dagar i veckan under sju veckor.

Dessutom är det större chans att du vaknar utvilad om morgnarna när du har styrketränat.

Styrketräning har bland annat visat sig ha en gynnsam effekt på deprimerade människor med sömnproblem. Deltagarna i studien förbättrade nämligen sömnkvaliteten med 30 procent efter 8–10 veckors styrketräning.

Styrketräning är bra för din hjärna

För att styrketräna ordentligt måste du utföra övningarna korrekt, räkna dem och gå in i dig själv för att hämta kraft till de sista, ansträngande repetitionerna.

Om du är inne i en jobbig period med alltför många bollar i luften blir träningspasset ett välkommet andrum för din pressade hjärna.

Dessutom ökar styrketräning din kapacitet att klara praktiska uppgifter – och att bli bättre på dem. Styrketräning är också bra för minnet.

Aktiv Träning hjälper dig att komma igång med styrketräning

Du behöver inte ha ett gymkort för att komma igång ordentligt med styrketräning.

Med Aktiv Träning får du varje månad utförliga beskrivningar på hur du tränar rätt hemma på vardagsrumsgolvet, får ut optimalt av övningarna och mycket, mycket mer.

Läs också: Visste du att kosttillskottet BCAA stärker dig mentalt om det intas före träning? Ta reda på mer om BCAA här. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken kardiomaskin är din favorit?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: