Tänk på att... Undvika att vrida i höft/rygg, det är armarna som ska röra sig.

Växlande rodd – övning för en platt mage

VIDEO: Träna dina överarmar och djupa magmuskler med den här styrkeövningen med hantlar.

14 juni 2010 av Jannik Petersen

Övning på video: B1 – Växlande rodd


Du tränar: Överarmar och djupt liggande muskler i mage och rygg.

Startposition: Lägg dig på golvet i samma position som när du ska göra armhävningar. Skillnaden är att du håller ett par hantlar i händerna.

Tempo: Lugnt och kontrollerat. En upprepning bör ta ca tre sekunder

Rörelsen: Lägg först över kroppstyngden på höger hantel och dra därefter upp vänster hantel mot armhålan. Sänk hanteln till golvet och lägg kroppstyngden på vänster arm har i din högra hand.

Gå vidare till övning B2 utan att vila när du har gjort 8–10 upprepningar med varje arm.

Träningsskolan, del 3: PLATT MAGE

Den här övningen är en av 6 övningar från Träningsskolan, del 3: Platt mage. Du kan välja att enbart göra den, men du uppnår störst effekt om du kombinerar den med de andra 5 övningarna i programmet.

Träningsskolan: Platt mage Hela Träningsskolan

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur skyddar du dig mot solen när du tränar?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig