Tänk på: Undvik att lyfta hälen på den främre foten. Vila på hela foten. © Valling.com

Utfallssteg

VIDEO: Utfallssteg tränar ben, rumpa och balans.

15 april 2014 av Jakob Benn & Jannik Petersen.

Du tränar: Ben, rumpa och balans.

Startposition: Stå med axelbrett avstånd mellan fötterna och rak rygg. Titta rakt fram. Håll hantlarna med raka armar ned längs sidorna.

Rörelse: Ta ett långt steg framåt. När den främre foten nuddar golvet böjer du i knät och sänker kroppen mot golvet tills det främre låret är parallellt med golvet. Skjut ifrån hårt med det främre benet och återgå till utgångspositionen. Därefter byter du ben.

Tempo: Kontrollerat ned, explosivt upp.

Antal: Nybörjare: 3 x 7–8 Erfaren: 3–4 x 9–10

Läs mer om övningen Sitter du mycket på en kontorsstol varje dag? I så fall är utfallssteg en bra övning för dig eftersom den motverkar stelhet i höften. Förutom att du blir rörligare i höften så tränas även ben- och sätesmuskler samt balansen. I början behöver du knappast några hantlar – det är tillräckligt tufft ändå.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är ditt mål under det kommande året?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig