Grupp som tränar med medicinboll

Har du prövat dina krafter med en medicinboll? 

Träna hela kroppen med en medicinboll

Gymmet är fullt av redskap, men vissa prylar används knappt. I vår nya serie guidar vi dig till redskap som glömts bort – den här gången handlar det om medicinbollen.

17 december 2021 av Jesper U. Larsen

Vad är det? 

Medicinbollar finns i olika viktklasser, de är gjorda av olika slags material och är med eller utan handtag. Den vanligaste typen av medicinboll är en fast och hårt pumpad träningsboll med eller utan struktur på ytan. Den kan användas till många olika övningar då man vill öka belastningen, t.ex. vid russian twists och overhead lunges, eller då man ska kasta en boll till en kompis. En wall ball är en mjukare variant av en medicinboll med större diameter.

Den passar bra till övningar då man kastar bollen mot en vägg. Det finns även en variant som kallas slam ball, då bollen kastas hårt mot golvet eller väggen utan att studsa tillbaka.

3 fordele

  • Medicinbollen kan användas för styrketräning av i stort sett alla muskler, särskilt rygg- och magmuskler samt axlar och armar.

  • Träningen blir både omväxlande och rolig. Till skillnad från t.ex. en hantel kan du kasta iväg medicinbollen.

  • Bollen fungerar bra till explosiv träning som stärker snabbheten och koordinationen. Dessutom ökar både pulsen och kaloriförbränningen.

Övningen wall ball stärker musklerna i hela kroppen och ökar pulsen. Lägg t.ex. in den som en ”finisher” i slutet av ditt styrkepass. Gör 3–4 set à 15 repetitioner med en halv minuts vila mellan seten.

Wall ball

Stå med cirka en armslängds avstånd från en vägg med fötterna axelbrett isär. Håll bollen framför bröstkorgen och gör en knäböjning. Res dig upp explosivt, medan du kastar bollen högt upp mot väggen. Greppa bollen samtidigt som du gör ännu en knäböjning. Håll ett jämnt tempo under hela övningen.

Twisted slam ball

Twisted slam ball 

Stå med fötterna axelbrett isär. Lyft upp bollen över huvudet och kasta den hårt ned i golvet vid sidan av din ena fot. Gör en knäböjning och greppa tag i bollen igen. Res dig upp, lyft bollen över huvudet och kasta den i golvet på motsatt sida. Försök att hålla ett jämnt tempo under hela övningen.

Visste du att...

... medicinbollens historia går ända tillbaka till det gamla Grekland? Det var dock först på 1800-talet man började att kalla den för en medicinboll. Den amerikanske professorn Robert Jenkins Roberts skrev att användandet av bollen ”stärker kroppen, främjar matsmältningen och förbättrar samt bevarar hälsan”. Eftersom ordet medicin var synonymt med hälsa passade namnet riktigt bra i sammanhanget.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken form av gruppträning föredrar du på gymmet?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: