Tänk på att... Hela tiden hålla knäna lätt böjda och ryggen rak.

Rumänskt marklyft

VIDEO: Träna lår och säte med den här styrkeövningen med hantlar.

14 juni 2010 av Jacob Søndergaard og Jannik Petersen

Övning på video: C1 – Rumänskt marklyft


Du tränar:

Baksida av lår, säte och ländrygg.

Startposition:

Stå med ett höftbrett avstånd mellan fötterna och lätt böjda knän. Håll en hantel i varje arm. Titta rakt fram.

Tempo:

Lugnt och kontrollerat.

Rörelsen:

Skjut höfterna bakåt och lite nedåt samtidigt som du lutar överkroppen framåt. Gå så långt ned som du kan med överkroppen. Stanna upp när du känner att det stramar rejält i baklåren. Skjut därefter fram höften och återgå till startpositionen igen.

När du har gjort ett set går du vidare till övning C2 utan att vila.

Träningsskolan, del 2: BREDARE BRÖST

Den här övningen är en av 6 övningar från Träningsskolan, del 2: Bredare bröst. Du kan välja att enbart göra den, men du uppnår störst effekt om du kombinerar den med de andra 5 övningarna i programmet.

Träningsskolan: Bredare bröst Hela Träningsskolan

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Tänker du på att konsumera hållbart när du köper träningskläder och prylar?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: