Läs också

Breda pull-ups

Tänk på att... Undvika att luta dig framåt. Se till att stå med rak rygg och sträck på bröstet.

Enkel armböj – övning för starka armar

VIDEO: Ge dina överarmar en extra utmaning med den här övningen med hantlar.

8 juni 2010 av Jannik Petersen

Övning på video: B1 – Enkel armböj


Du tränar:

Biceps.

Startposition:

Stå med ett lagom stort avstånd mellan fötterna och titta rakt fram. Håll en hantel i varje hand – börja med att ha höger hantel uppe vid axeln och den andra hanteln i vänster arm som hålls utsträckt.

Tempo:

Låt det ta 2–3 sekunder att sänka hanteln. Lyft den sedan med en snabb och kraftfull rörelse.

Rörelsen:

Håll kvar höger hantel uppe vid axeln medan du för upp den andra hanteln mot vänster axel . Sänk därefter ned höger hantel med rak arm, medan du låter vänster hantel vara kvar uppe vid axeln 3 . På så sätt får armarna jobba växelvis.

Gå vidare till övning B2 utan att vila när du gjort en omgång av övningen.

Träningsskolan, del 1: STARKA ARMAR

Den här övningen är en av 6 övningar från Träningsskolan, del 1: Starka armar. Du kan välja att enbart göra den, men du uppnår störst effekt om du kombinerar den med de andra 5 övningarna i programmet.

Träningsskolan: Starka armar Hela Träningsskolan

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur skyddar du dig mot solen när du tränar?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig