Tänk på att... 1: Hålla ryggen rak – både när du står upp och när du är längst ned. Det är lårmusklerna och sätet som ska jobba. 2: Hålla hälarna i golvet under hela övningen.

Djupa benböj - video

VIDEO: Träna dina ben och öka kroppens produktion av tillväxthormon med den här övningen.

22 juni 2010 av Jacob Søndergaard og Jannik Petersen

Övning på video: A1 – Djupa benböj


Du tränar:

Lår, säte, rygg och mage.

Startposition:

Stå med ett höftbrett avstånd mellan fötterna. Håll en hantel i var hand och låt vikterna ligga an mot den övre delen av bröstkorgen.

Tempo:

Långsamt ned och upp. En upprepning bör ta ca 5 sek.

Rörelsen:

Sätt dig ned – så djupt du kan – och sträck samtidigt på bröstet. Se till att knäna pekar åt samma håll som fötterna och försök bibehålla en naturlig svank i länden. Sträck benen och återgå till startpositionen igen.

Fortsätt med övning A2 utan att vila när du har gjort 7–15 upprepningar.

Träningsskolan, del 5: STARKA BEN

Den här övningen är en av 6 övningar från Träningsskolan, del 5: Stark rygg. Du kan välja att enbart göra den, men du uppnår störst effekt om du kombinerar den med de andra 5 övningarna i programmet.

Träningsskolan: Starka ben Hela Träningsskolan

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken typ av träningsutrustning önskar du dig mest just nu?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: