Läs också

Breda pull-ups

Tänk på att... Stå med cirka 45 graders vinkel i överkroppen och med rak rygg

Bred framåtböjd rodd

VIDEO: Träna dina ryggmuskler med den här styrkeövningen med hantlar.

15 juni 2010 av Jacob Søndergaard og Jannik Petersen

Övning på video: A1 – Bred framåtböjd rodd


Du tränar:

Långa ryggmuskeln, den övre delen av ryggen, axlarna och överarmarna.

Startposition:

Stå framåtböjd med en hantel i varje hand, böjda knän och huvudet som en naturlig förlängning av kroppen.

Tempo:

Lugnt och kontrollerat upp och ned. En upprepning bör ta cirka 5 sekunder att genomföra.

Rörelsen:

För armbågarna så långt utåt sidan och bakåt som möjligt. Ryggen ska hela tiden hållas i en framåtböjd ställning. Sänk därefter hantlarna mot golvet – med samma mjuka rörelse som då du lyfte dem uppåt och utåt.

Fortsätt med övning A2 utan att vila när du har gjort 6–10 upprepningar med varje arm.

Träningsskolan, del 4: STARK RYGG

Den här övningen är en av 6 övningar från Träningsskolan, del 4: Stark rygg. Du kan välja att enbart göra den, men du uppnår störst effekt om du kombinerar den med de andra 5 övningarna i programmet.

Träningsskolan: Stark rygg Hela Träningsskolan

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Tänker du på att konsumera hållbart när du köper träningskläder och prylar?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: