15 effektiva plank-övningar

Få en stark rygg och snygga magmuskler med ”plankan”. Här är 15 varianter av den suveräna övningen som är väl värda att pröva.

7 september 2018 av Christian Thestrup

Hur jobbigt kan det vara att göra en övning då man inte rör sig det minsta? Om du har gjort ”plankan” någon gång så vet du kanske också svaret – det kan nämligen vara rejält jobbigt! Men det är också därför som plankan är så bra. Den är nämligen helt suverän och stärker alla bålmusklerna runt mage, rygg och höfter.

Vi har valt ut 15 varianter av plankan, som du kan välja bland beroende på ditt humör och din uthållighet. Välj 5-6 varianter som du gör direkt efter varandra. Om du är nybörjare rekommenderar vi att du i början gör varje övning i 20–30 sekunder och lägger på fler övningar, eller gör dem under längre tid, allt eftersom du blir starkare. 

Det kan vara tufft för armbågarna att göra plankan direkt på golvet. Därför rekommenderar vi att du t.ex. vilar armarna på en träningsmatta som du viker ihop en eller två gånger. Förutom att mattan är mjuk och bekväm så är fördelen också att den inte glider omkring när du byter ställning mellan övningarna.

Aktiv Träning rekommenderar:

JUST NU KAN DU få en träningsmatta av utmärkt kvalitet tillsammans med Aktiv Träning. Mattan ingår i vårt stora träningsset med maghjul, träningsmatta, gummiband, övningsguide och 3 nummer av Aktiv Träning för ENDAST 99:50 kr (+ 49:50 kr i porto – totalt 149 kr). Läs mer om det fantastiska erbjudandet här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Har du känt dig stressad någon gång de senaste fyra veckorna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig