Man som gör knäböj
© iStock

Så djupa knäböj bör du göra

Knäböj är en effektiv övning som är särskilt bra för sätesmusklerna. Hur du ska utföra övningen på bästa sätt kan du läsa om här.

6 juni 2019 av Redaktionen

Hur djupa knäböj ska man göra?

Funkar det att böja knäna djupare ner än 90 grader när man gör knäböjningar? 

SVAR: Ja, så länge du använder rätt teknik. Du tränar t.ex. sätesmusklerna 30–40 procent mer effektivt om du går djupare ned än till vågrätt när du gör knäböjningar. Du kommer också att träna i s.k. full range of motion, dvs. i muskelns största möjliga rörelseområde. Det gör i sin tur att du blir mycket starkare.

Om du går djupare ner än vågrätt så utvecklar du också fler så kallade mekanoreceptorer runt knät, och det gör att du blir bättre på att hålla leden stabil – både när du styrketränar, springer och gör andra aktiviteter.

Om du är nybörjare, eller om skador har gjort att dina knän blivit instabila, så bör du dock nöja dig med att gå ned tills vinkeln blir 90 grader i knäleden. Efterhand som du blir starkare och bättre rent tekniskt, så kan du också gå djupare ned.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur många kilometer cykelpendlar du varje dag?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig