Pull-up-teknik
Få koll på tekniken© Foto: iStock

Lär dig göra pull-ups

En stång som du kan lyfta upp dig själv med är allt du behöver för att utföra en av styrketräningens mest effektiva övningar.

9 september 2021 av Jesper U. Larsen Konsulent: Personlig tæner og MSc. i smerter Jacob Beermann, Maxer.dk

Vi hjälper dig att komma igång och göra kroppshävningar – och visar några av alla andra bra övningar du kan göra med en pull-up-stång.

En perfekte pull-up 

  • Ta ett brett grepp runt pull-up-stången så att tummarna ungefär hamnar i nivå med utsidorna av dina axlar. Häng med helt raka armar. Eventuellt kan du böja knäna lite och korsa benen bakom kroppen.
     
  • Dra dig snabbt och kraftfullt upp med armarna så att hakan kommer över stången – utan att du sträcker på halsen för det.

    >> FÅ MASSOR AV tips om träning, motivation, tävlingar, recept och förslag på övningar direkt i din mail. Klicka här för att få vårt populära nyhetsbrev. <<


  • Sänk dig kontrollerat ned igen – undvik att rasa ned. 

  • Se till att göra övningen fullt ut. Det vill säga att du sjunker ned tills armarna blir raka innan du hivar dig upp igen, och att du kommer ända upp med hakan över stången. 

  • Undvik att gunga för mycket fram och tillbaka i stången. Att utnyttja momentum kan göra det lättare att utföra fler pull-ups, men utvecklar inte din styrka under hela rörelsebanan.

Vad gör greppet?

När du gör kroppshävningar med ett underhandsgrepp så att handflator - na pekar mot dig själv, så kallas det chinup. Den utförs oftast med ett grepp som är lite smalare än axelbrett. Den tränar i stora drag samma muskler som pull-ups, men tar lite mer på biceps. De flesta upplever dessutom att chin-up är lite lättare.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilket väder ogillar du mest att träna i?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: