Man och kvinna gör armhävningar
© iStock

Långa träningspass är mer effektiva

En studie visar att två långa träningspass i veckan i stället för fyra korta, ger mer muskelmassa på armarna och minskar fettmassan på kroppen. Detta gäller inte bara för nybörjare, utan också för mer erfarna gymbesökare.

4 april 2019

Två träningspass per vecka ger ett maxat utbyte

Du behöver inte ha dåligt samvete för att du ”bara” får ihop två träningspass i veckan. En ny studie ifrågasätter rådet om att man bör träna 3–4 gånger i veckan om man vill ha bästa möjliga resultat. Tvärtom kan man få ut mycket mer av att ge full gas under två tuffa, långa träningspass än under fyra korta pass. Och det gäller inte bara för nybörjare, utan också för mer erfarna gymbesökare.

Forskare vid University of Greenwich lät en grupp vältränade unga män genomföra ett styrketräningsprogram bestående av nio olika övningar. Den ena gruppen fick träna fyra gånger i veckan med två set per övning. 

Den andra gruppen fick nöja sig med två träningspass i veckan, då de i gengäld körde fyra set per övning. Efter sex veckors träning kom man fram till att deltagarna som hade genomfört två långa och tuffa träningspass i veckan hade förbättrat sig klart mest.

Så gick det... 

  • Efter sex veckor hade deltagarna i båda grupperna ökat sin muskelmassa och blivit starkare. 

  • Det fanns en tendens att de deltagare som hade tränat två dagar per vecka hade ökat sin muskelmassa på armarna mer än de som hade spritt ut träningen på fyra dagar i veckan. 

  •  Även mängden fett i kroppen minskade mer hos de deltagare som tränade två dagar per vecka.

Källa: Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad föredrar du att lyssna på när du tränar?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig