Man lyfter skivstång
© iStock

Hur ska man hålla en skivstång?

Är det bättre att hålla skivstången på bröstkorgen än på ryggen? Svaret får du här.

11 december 2017 av Redaktionen

Vad är bäst: front eller back squat?

Är det bättre att hålla stången mot bröstkorgen när man gör knäböj?

Front squat, eller främre knäböj, är varken sämre eller bättre än bakre knäböj (back squat), men kroppen belastas på lite olika sätt vid de två lyften. För variationens skull är det därför bra att göra bägge övningarna. Vid bakre knäböj, då skivstången ligger på nacken, ökar belastningen på baklårs- och rumpmuskulaturen, medan främre knäböj ökar belastningen på framlåret och ställer lite högre krav på rörligheten i lederna – särskilt axlar och fotleder.

Tänk på att du inte kommer att orka med en lika tung belastning då du gör främre knäböj som när du gör bakre knäböj. Ta det därför lugnt i början tills tekniken sitter.

Front squat

Håll ryggen rak under hela övningen och håll hälarna i golvet hela tiden.

Front squat

Träna hela kroppen med front squat.

Gör så här

  • Stå med fötterna axelbrett isär. Håll skivstången mot framsidan av axlarna. Stötta skivstången med tummarna under hakan. Titta rakt fram och se till att knäna är riktade lite utåt – i samma riktning som tårna. 
  • Föreställ dig att du ska sätta dig på en stol. För höfterna bakåt och nedåt samtidigt som du sätter dig på huk. Sjunk så djupt ned som möjligt medan du behåller din naturliga ländryggssvank. Sträck sedan på benen och res dig upp igen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Har du känt dig stressad någon gång de senaste fyra veckorna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig