© istock

Fem typer av smärtor som folk som styrketränar känner till

Har du upplevt några av dessa smärtor under eller efter din träning? Här är några råd för hur du kan undvika och avhjälpa smärtorna.

31 oktober 2019 av Mio Barker

Det kan kännas bra att träna, men träning kan också vara en smärtsam upplevelse. Om du har styrketränat regelbundet under en längre period, så känner du säkert igen några av dessa typer av smärtor.

Smärtor i nacken

Du är i full gång och kör bänkpress. Efter åtta reps av övningen börjar musklerna bli trötta, men du har sagt till dig själv att du ska göra tolv reps. Du pressar dig hårt även om tekniken är dålig under de tre följande repsen, och vid det sista lyftet så anstränger du dig så mycket att du får ont i nacken i flera dagar efteråt.

Så kan du undvika det:
Lämna kvar ditt ego hemma och inse dina egna begränsningar. En bra teknik är viktigare än hur mycket vikt du lyfter. Om du får ont så stretcha nackmusklerna försiktigt och se till att slappna av tills smärtan avtar.


Ländryggssmärtor

Om du gör knäböj eller marklyft ofta, har du säkert fått ont i ryggen någon gång. Smärtorna uppstår oftast pga. dålig teknik, för lite uppvärmning eller för hög belastning. Inte desto mindre kan det göra riktigt ont.

Så kan du undvika det:
Uppvärmning är viktigt innan man kör igång och styrketränar, särskilt vid övningar som knäböj och marklyft. Lägg minst fem minuter på löpbandet och gör några mobilitetsövningar som värmer upp kroppen och lederna ordentligt.


DOMS

Den andra dagen efter ett hårt träningspass kan vara extra smärtsam. Och även om det bara är muskelvärk – också kallad DOMS (delayed onset muscle soreness) – kan det kännas obehagligt. För bara två dagar sedan kände du dig hur fräsch som helst, du gjorde sju set med knäböj, en masse ”walking lunges” och ”box jumps”, utan minsta besvär. Men nu två dagar senare kan du nästan inte sitta ned.

Så kan du undvika de värsta smärtorna från DOMS:
En ordentligt stretchning direkt träningspasset kan vara guld värd. Lägg 10–15 min på att stretcha de muskelgrupper du har tränat. Du kommer att tacka dig själv för att du har gjort det.

© istock

Blåsor

Blåsor på fingrar och i handflator är vanligt efter alltför många dragövningar. Om du brukar göra marklyft, många pull-ups och många ”bent-over rows”, så har du antagligen fått en del blåsor och förhårdnader. Det är inget problem i sig själv, så länge det inte går hål på dem, men om det gör det kan det kännas smärtsamt att träna.

Så kan du undvika det:
Träningshandskar är ofta en bortglömd accessoar under träningspasset, men vill du slippa få blåsor och förhårdnader så har du garanterat nytta av ett par. Om du redan har fått blåsor så kan skavsårsplåster hjälpa.


Smärtor i armbågar och axlar

Armbågs- och axelsmärtor är vanliga efter överbelastning eller felaktig teknik vid övningar som bänkpress, axellyft och dips. Det gör ont, det förhindrar dig från att göra tunga lyft och det är inte alls särskilt roligt.

Så kan du undvika det:
Vi säger det en gång till: Se till att prioritera en ordentlig uppvärmning, gör övningarna med rätt teknik och avsluta träningspasset med att stretcha. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är ditt mål under det kommande året?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig