Därför ska du träna unilateralt

Unilaterala övningar tränar en sida av kroppen i taget och bör alltid ingå i din styrketräning. Läs här om alla fördelar som du får av unilateral träning.

30 juni 2019 av Dina Christiansen

Unilaterala övningar kan ofta kännas svåra, klumpiga och tunga att utföra. De ställer nämligen högra krav på din balans, koordination och styrka, och just därför bör du alltid ha med dem som en del av din träning.

Unilateral träning innebär övningar som t.ex. split squats, marklyft med ett ben, rodd med en arm, plankan med axelklapp, enarmspress m.m.

Utjämnar styrkeskillnader

När du utför bilaterala övningar som knäböj eller bänkpress, då bägge sidor jobbar tillsammans, kan din starka sida ta över och kompensera för att den motsatta sidan är svagare. Unilaterala övningar tvingar bägge sidorna att arbeta självständigt, och på så sätt kan du träna på att utjämna eventuella styrkeskillnader. Det är alltid bra att börja med den svagare sidan så att den sätter standarden.

Ställer höga krav på bålen 

När du står på ett ben eller enbart har en vikt i ena handen, så tvingas bålen att motarbeta den obalans som råder. Pröva t.ex. att lägga dig i ”Plankan” och lyfta den ena armen. Du kommer att märka direkt att bålen spänns för att höften ska hållas kvar utan att du åker åt sidan.

Förbättrar balansen och stabiliteten

Unilaterala övningar tränar balansen, och det kommer antagligen att kännas lite vingligt i början. Det gör emellertid att de stabiliserande musklerna runt lederna aktiveras och att din balans förbättras. 

Även om unilaterala övningar är bra på många sätt, så innebär det inte att de ska ersätta alla bilaterala övningar. Det är bra att ha med en blandning av bägge typerna när man tränar. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Var föredrar du att träna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: