3 träningsmisstag som gör att dina biceps inte växer

Om det går för långsamt att bygga större biceps, så kan det bero på att du gör något av dessa tre vanliga misstag.

13 juni 2019 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Det tar tid att bygga stora muskler, och om du gör något av dessa tre misstag när du tränar så får du kanske aldrig se att biceps växer så mycket som du vill. 

Du gör det för lätt för dina biceps

Om man vill bygga större muskler på en viss del av kroppen, så måste den delen jobba hårt och bli rejält utmanad. Det innebär att om du låter andra muskelgrupper dra det tyngsta lasset, exempelvis genom att du svingar vikterna eller lutar dig bakåt, så får du inte ut optimalt av din träning. Då är det bättre att utföra övningarna rätt och göra färre repetitioner av dem. 

Du glömmer bort den excentriska träningen 

Excentrisk träning innebär att muskeln förlängs på ett kontrollerat sätt, t.ex. när vikten förs tillbaka till sin startposition. Den delen av övningarna är lika viktig som den koncentriska träningen, och faktum är att musklerna t.o.m. producerar mer kraft under den excentriska rörelsen. 

Du tränar underarmarna och ryggen först 

Se till att planera dina träningspass så att underarmarna och ryggen inte tränas samma dag som dina biceps – eller dagarna efter varann. Annars minskar intensiteten under bicepsövningarna, vilket gör att det tar längre tid att bygga större överarmar. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Var föredrar du att träna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: