Kvinna redo att träna i trappa
© iStock

Sprinta uppför trappor är den perfekta turboträningen

Korta, stenhårda löpruscher uppför en trappa kan göra underverk för din kondition, visar ny forskning. Vi har satt ihop ett trappträningsprogram som bara tar 10 minuter att genomföra.

20 juni 2018 av Redaktionen

En trappa kan vara räddningen om du inte hinner med att genomföra långa träningspass. När du sprintar uppför en trappa stiger nämligen pulsen snabbt, och några snabba ryck räcker faktiskt för att förbättra konditionen. Ett bra trapp­träningspass kan klaras av på 10 min. inkl. upp- och nedvarvning.

Amerikanska forskare valde ut 31 friska kvinnor med en stillasittande livsstil. De fick följa två olika träningsprogram: det ena bestod av 20 sekunders intensiva sprintryck uppför en trappa, det andra bestod av 60-sekundersintervaller upp- och nedför en trappa.

Deltagarna tränade tre gånger i veckan, och deras tids­åtgång per vecka var endast 30 minuter. Trots den korta träningstiden hade de efter sex veckor förbättrat sin kondition betydligt.

Forskarna betonar att trapp­löpning är en effektiv och tidsbesparande form av träning, som man kan genomföra hemma, efter jobbet eller på lunchrasten.

Med andra ord: det finns inte någon riktigt bra ursäkt för att inte träna i trappor.

Källa: Medicine & Science in Sports & Exercise

Trappträning på 10 minuter

Lång trappa

  • Genomför 3 sprint­intervaller à 20 sekunder uppför trappan då du ger full gas. Vila i 2 minuter mellan varje intervall, genom att gå långsamt ner igen.
  • Avsluta med 3 minuters nedvarvning.

Kort trappa

  • Värm upp i 2 minuter.
  • Genomför 3 intervaller à 60 sekunder, då du löper upp- och nedför en trappa mellan två våningar. Sprinta på vägen upp, och löp ned i valfritt tempo. Vila i 1 minut mellan varje intervall. 
  • Avsluta med 3 minuters nedvarvning.

Vi rekommenderar: Smart löparbälte

Nu kan du förvara din mobil, dina nycklar och ditt kreditkort på ett lätt och säkert sätt när du tränar. Med detta smarta bälte kan du nämligen ta med dig alla viktiga saker på löprundan, cykeln eller när du ska till gymmet. Bältet har två fickor av ett stretchigt material som håller dina prylar på plats utan att du knappt märker att du har dem med dig.

I fickorna kan du ha med dig dina nycklar i den ena, medan mobilen ligger i tryggt förvar utan att bli repad i den andra. Den stora fickan har en liten öppning bak för ett par hörlurar, och dessutom är bältet vattenavvisande så att dina saker inte blir blöta. Just nu kan du få det smarta löparbältet tillsammans med 2 nummer av Sveriges bästa träningsmagasin, Aktiv Träning, för BARA 69:50 kr (+29:50 kr. i porto och exp.avg.) TOTALT 99 kr. Du får också en digital löparguide med massor av tips till hur du blir en snabbare och bättre löpare. Läs mer om erbjudandet här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Ställer du in träningen om det är ruskväder?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: