Man som är skadad ligger på gymmet

Skador gör ont. Inte bara i just den kroppsdel där man blir skadad utan också mentalt.

© iStock

Skadade motionärer riskerar att bli deprimerade

Ny forskning visar att en skada inte bara gör ont fysiskt utan också psykiskt. Skadade motionärer ligger nämligen i riskzonen för att bli deprimerade. Men som tur är kan det undvikas med hjälp av fyra enkla tips.

15 januari 2018 av Jesper U. Larsen, Lasse Lyhne, Niels C. Thalund & Hans W. Gottlieb

Så påverkas psyket av en skada

Alla ambitiösa motionärer känner säkert igen den besvikelse som uppstår när en stukad fot eller en gradvis uppkommen överbelastningsskada kullkastar de träningsplaner och mål man hade.

Många gånger skapar det inte bara ir­ri­ta­tion på ytan. 12 procent, eller mer än var tionde mo­tio­när, som drabbats av en skada visar tecken på depression, visar nya rön. Det är fler än antalet icke-skadade motionärer och befolkningen i allmänhet.

Dessutom upplever 30 procent av de som skadat sig att de känner sig stressade. Det kan jämföras med 22 procent av de ickeskadade. De förstnämnda skattar också sin livskvalitet 18 poäng lägre på en skala från 1 till 100 jämfört med icke-skadade.

– För de ambitiösa motionärer som vi har följt (4–9 timmars träning/vecka, red.anm), är träningen dessutom mycket mer än bara en fysisk aktivitet. Träningen är en del av deras identitet, och det som ger dem självförtroende. Träningen handlar inte bara om motion utan den är ett verktyg för att kontrollera känslor och hantera stress. Med skadan förlorar de sin egentid, och de saknar samvaron med sina träningskompisar. Det är klart att detta får konsekvenser om de plötsligt inte kan träna, säger Mia Beck Lichtenstein, en av forskarna bakom studien.

Den danska studien är en av de första som gjorts med motionärer, men den understödjer flera andra studier som också har påvisat stora psykologiska effekter t.ex. självmordstankar pga. idrottsskador. I denna studie var yngre, skadade motionärer mer benägna att uppvisa tecken på depression än äldre.

Källa: Journal of Sport Rehabilitation

Så tar du dig igenom en skadeperiod

  1. Acceptera att du är skadad.
    Undvik att börja träna för tidigt. Meddela dina träningskompisar att du är skadad.
  2. Se skadan som en möjlighet att jobba med något annat.
    Det kan vara kompletterande träning, t.ex. styrketräning, eller något helt annat och nytt som inte har med din favoritsport att göra.
  3. Sök hjälp.
    Om du märker att skadan påverkar dig så bör du ta hjälp av familj, vänner eller träningskompisar. Undvik att isolera dig.
  4. Träna alternativt.
    Pröva an­dra träningsformer. Det håller dig igång och kan ge ungefär samma goda känsla som din favoritsport. Sätt eventuellt upp ett mål med din alternativa träning.

Ge din träning en boost!

Just nu kan du få de suveräna bluetooth-hörlurarna Sudio TRE Sport för ett lika suveränt pris tillsammans med Aktiv Träning. Sudio TRE Sport är tillverkade i en exklusiv skandinavisk design. Förutom att ljudet är utmärkt och passformen är perfekt, så är batteritiden hela 9 timmar vid användning, 10 dygn i standby-läge och räckvidden är hela 15 meter. Hörlurarna är dessutom svett- och vattenavvisande, de har röststyrning och musiken kan styras och mobilsamtal kan besvaras utan att du behöver ta upp mobilen ur fickan.

Få Sudio TRE Sport tillsammans med 4 nummer av Aktiv Träning för BARA 179:50 kr (+ 39:50 kr i porto). Du sparar hela 887 kr. Men vänta inte för länge – vi har bara ett begränsat antal. Läs mer om det fantastiska erbjudandet här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Påverkar sommarträningen din träning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: