© iStock

Löparknä – så blir du av med det

Om du har ont i knät på grund av överbelastning (löparknä), så kan problemet komma från höften visar en studie med skadade löpare.

19 februari 2015

För att bli frisk från löparknä är övningar för höften effektivare än knäövningar, visar ny forskning.

199 personer som led av knäsmärtor delades in i två grupper och fick genomgå ett rehabträningsprogram under sex veckor. En grupp fick göra övningar med tonvikt på musklerna runt knät. De noterade förbättringar efter fyra veckor i snitt och efter testperioden hade 77 % av dem mindre smärta.

Ännu bättre gick det för dem som gjorde höftövningar. Hos dem minskade smärtan redan efter tre veckor och 80,2 % av dem blev helt friska.

Träna musklerna runt höften och bli av med ditt löparknä

Pröva sidoplankan där du ligger på sidan och vilar på ena underarmen och på utsidan av ena foten. Spänn kroppen så att du blir stel som en pinne och håll den ställningen.

Source #Journal of Athletic Training.

Erbjudande till dig: Suverän träningströja från Craft

Mjuk, lätt och elastisk. Craft har tagit fram en supersnygg träningströja som sitter tajt på kroppen och följer alla dina rörelser. Och den kan bli din för BARA 99,50 kr. Tröjan finns både för män och kvinnor och kan användas till i stort sett allt – från en promenad i skogen till träning på gymmet eller en löprunda. Under kyliga dagar passar den perfekt som värmande mellanlager under en jacka, medan den under lite mildare dagar fungerar bra som yttersta lager. Tröjan är designad med ett hål vid handleden som du kan sticka tummen igenom. På så sätt kan du dra ned ärmen över handryggen och hålla händerna varma när det är kallt. Just nu kan du få tröjan tillsammans med 3 nummer av Aktiv Träning för BARA 99,50 kr. (+ 49:50 kr i porto. Totalt 149 kr). Läs mycket mer om det fantastiska erbjudandet här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Tränar du mindre på vintern?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig