Aj, aj, aj
Aj, aj, aj

Smärta som uppstår plötsligt när man sportar är i grunden ett dåligt tecken. 

© iStockphoto

Fem typer av smärta som du bör lyssna till

Hur smärta upplevs kan variera kraftigt mellan olika individer, men här är i alla fall huvudreglerna för när du kan fortsätta träna och när du bör göra ett uppehåll.

30 november 2017 av Hans Westhausen Gottlieb

15-MINUTERSREGELN

Det kan vara svårt att bedöma om ömhet och stelhet är tecken på att man är på väg att bli skadad eller inte. Ett bra tips är att pröva sig fram och träna försiktigt för att se om smärtan avtar eller blir värre. Om du har lika ont – eller om smärtan förvärras – efter en kvart så bör du sluta direkt. Om smärtan däremot klingar av så kan du fortsätta. Samtidigt ska man komma ihåg att exempelvis smärtan i en överbelastad sena mycket väl kan försvinna medan man tränar och senan blir varm, medan smärtan kan blossa upp igen efter träningen. Det gäller alltså att ta det lite lugnt och vara uppmärksam på smärtupplevelsen.    

ASYMMETRISK SMÄRTA

Om du t.ex. har ont i bägge baklåren eller vaderna, så är det oftast ett tecken på att kroppen börjar bli lite sliten av träningen – vilket är helt okej. Om du däremot får en mer distinkt smärta i ena kroppshalvan, så kan det vara tecken på en överbelastning i leder, senor eller muskler. Ta en dags uppehåll och använd 15-minutersregeln.

SKARP SMÄRTA/ PLÖTSLIGT HUGG

En skarp smärta som är koncentrera till en viss kroppsdel är ett dåligt tecken. Om du känner en plötslig skarp smärta när du sportar, så bör du sluta direkt. Detsamma gäller om det plötsligt hugger till och stramar kraftigt i en muskel – vilket kan vara ett tecken på muskelsträckning. I så fall kommer du dock oftast att tvingas stanna helt automatiskt.

ÖKANDE SMÄRTNIVÅ

Några dagars träningsvärk är helt normalt. Om värken stannar kvar längre eller är mycket kraftig så kan det dock vara fråga om en svårare muskelskada. Om smärtan förvärras när du tränar, så kan det vara tecken på överträning.

LEDSMÄRTA 

Smärta i lederna under eller efter träning kan vara ett tecken på att en skada är på väg eller redan har uppstått. Har du mer smärta i lederna än i musklerna dagen efter träning, så är det ett tecken på att din teknik behöver justeras.

Få ett par suveräna vintertajts

Nu behöver du inte frysa mer när du löptränar. För bara 99:50 kr kan du just nu få ett par snygga löpartajts som är designade för att följa kroppen och utestänga kylan. På så sätt kan du njuta mer av löprundan och lägga din energi på att löpa i stället för att hålla dig varm. De svarta tajtsen är elastiska, har blixtlås vid fotlederna och sitter åt lagom hårt. Det finns reflexer ned längs sidorna på benen som gör att du syns bra i mörkret, och på ländryggen finns det en ficka med blixtlås för nycklar, kreditkort, energiprodukter eller liknande. Just nu kan du få dessa snygga tajts tillsammans med 3 nummer av Aktiv Träning för bara 99:50 kr (+ 49:50 kr i porto. Totalt 149 kr). Sedan är det bara att njuta av träningen och få en kanonstart på 2019. Her kan du lese mye mer om det fantastiske tilbudet. Läs mycket mer om det fantastiska erbjudandet här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Var föredrar du att träna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig