Så ska du stretcha

Stretchning bidrar till att du kan komma ut lättare i de positioner som krävs för att göra en viss rörelse. Men det saknar inte helt betydelse när och hur du ska stretcha.

26 juni 2018 av Dina Christiansen

Bindvävens smidighet kan påverkas av både statisk och dynamisk stretchning. Det finns såväl fördelar som nackdelar med all slags stretchning, lite beroende på hur och när du använder den.

Statisk stretchning

Statisk stretchning är den vanligaste formen av stretchning som kan pågå i 15 sekunder upp till flera minuter. Statisk stretchning är avslappnande och avstressande och funkar därför bra för att varva ner efter hårda träningspass. Den kan dock inte lindra träningsvärk även om många tycks tro det.

Statisk stretchning är inte optimal att använda som uppvärmning, eftersom stretchrörelser som varar i mer än 45 sekunder har en hämmande effekt på styrka och explosivitet. Däremot är statisk stretchning ett suveränt verktyg för att förbättra smidigheten rent allmänt om man ser till att stretcha ofta.

Dynamisk stretchning

Dynamisk stretchning görs i form av en rörelse som gör att man kommer ut i ytterställning. Den är perfekt att använda inför ett träningspass eftersom nervsystemet aktiveras, kroppstemperaturen ökar och rörelserna kan göras idrottsspecifika. Det är därför bra att göra dynamiska stretchövningar som liknar de man ska utföra under själva träningspasset.

Det krävs en bra kroppsuppfattning och om du är nybörjare kan det vara bra att börja med statisk stretchning. Dynamisk stretchning passar bra till uppvärmning, men gör däremot inte att man blir mer avslappnad och avstressad som statisk stretchning gör. 

Vi rekommenderar: Smart löparbälte

Nu kan du förvara din mobil, dina nycklar och ditt kreditkort på ett lätt och säkert sätt när du tränar. Med detta smarta bälte kan du nämligen ta med dig alla viktiga saker på löprundan, cykeln eller när du ska till gymmet. Bältet har två fickor av ett stretchigt material som håller dina prylar på plats utan att du knappt märker att du har dem med dig.


I fickorna kan du ha med dig dina nycklar i den ena, medan mobilen ligger i tryggt förvar utan att bli repad i den andra. Den stora fickan har en liten öppning bak för ett par hörlurar, och dessutom är bältet vattenavvisande så att dina saker inte blir blöta. Just nu kan du få det smarta löparbältet tillsammans med 2 nummer av Sveriges bästa träningsmagasin, Aktiv Träning, för BARA 69:50 kr (+29:50 kr i porto och exp.avg). TOTALT 99 kr. Du får också en digital löparguide med massor av tips till hur du blir en snabbare och bättre löpare. Läs mer om erbjudandet här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Ställer du in träningen om det är ruskväder?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: