© Foto: iStock

Så många älskar morgonträning

Nästan hälften av Aktiv Tränings läsare föredrar att träna på morgonen eller på förmiddagen. Och det är också en bra inställning. Det finns nämligen många fördelar med att träna redan tidigt på dagen.

30 maj 2022 av Redaktionen

Ligger dina träningskläder redo vid sidan av sängen när du vaknar på morgonen? Eller vill du hellre jobba klart och avsluta dina sysslor därhemma innan du sticker ut på kvällen och springer, cyklar eller besöker gymmet? Om du tillhör den förstnämnda gruppen är du definitivt inte ensam.
 

När vi nyligen ställde en fråga på vår hemsida, svarade 47 procent att de föredrar att träna på morgonen eller på förmiddagen. Det kan faktiskt vara riktigt smart. Här är tre bra skäl till varför det är bra att börja dagen i träningskläder.

Tre skäl till att träna på morgonen


1. DU KAN KONCENTRERA DIG BÄTTRE
När du tränar utsöndrar kroppen en rad hormoner som adrenalin, dopamin och endorfin. Det är ett effektivt sätt att väcka kroppen på, och studier har visat att det också ger en bättre koncentrations- och inlärningsförmåga under resten av dagen. Dessutom hjälper hormonerna till med att sänka din stressnivå.


2. DU ÄR BÅDE LÄTTARE OCH PIGGARE
Efter en god natts sömn har kroppen gjort av med mycket av den energi du stoppade i dig dagen före, och du vaknar nästan med tom mage. Om du börjar dagen med ett glas vatten och en banan, kommer din kropp kännas lättare och piggare än om du väntar till i slutet på dagen, då du har intagit två–tre måltider m.m.

3. DU ÄTER NYTTIGARE RESTEN AV DAGEN
I en studie från 2018 fick 2 680 collegestudenter följa ett 15 veckor långt träningsprogram, där deras kostvanor registrerades. Efteråt kunde man se att de studenter som tränade på morgonen åt nyttigare mat under resten av dagen, jämfört med de studenter som inte tränade förrän sent på dagen eller på kvällen.

Vad betyder egentligen anaerob? Läs här varför du bör träna anaerobt. 

När på dygnet föredrar du att träna?

  • Morgon 27 % 
  • Förmiddag 20 %
  • Mitt på dagen 12 %
  • Eftermiddag 25 %
  • Kväll 15 %
  • Natt 1 %

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Var föredrar du att träna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: