Så får du platt mage

Drömmer du om att få en stark och platt mage? Då är det dags att skippa alla jobbiga situps. Den här metoden är mycket bättre...

10 oktober 2018 av Christian Thestrup

Ett maghjul ser kanske inte ut så märkvärdigt ut, men det ska du inte låta dig luras av. Med ett maghjul kan du nämligen göra en av världens effektivaste magövning: roll-out, som både ger dig platt mage och stark rygg. Och så är det inte lika jobbigt som vanliga situps.

Fördelar med roll-out:

1. Roll-out ger en starkare och plattare mage. Vetenskapliga studier visar också att det är en av de effektivaste magövningarna som finns.

2. Många muskler är aktiva under roll-out och du får bättre stabilitet i både bål och axlar.

3. En starkare bål har du nytta av när du gör många olika övningar – du kommer bl.a. att orka lyfta tyngre vikter.

4. Det finns många olika varianter av roll-out och du får alltid jobba hårt oavsett din nivå.

5. Utrustningen är billig och tar nästan ingen plats. Därför passar den perfekt till hemmaträningen eller när du är ute och reser. 

Ta det lugnt i början 

Även om roll-out inte känns lika jobbig som situps, så är det en övning man behöver vänja sig vid. Börja därför med att rulla fram och tillbaka cirka 10 gånger första gången du prövar övningen. Fokusera på att träna med en bra teknik och låt det ta 6–7 sekunder på att rulla en gång fram och tillbaka. Med tiden kan du träna upp dig så att du orkar göra 2–3 set med 15–20 repetitioner av roll-outs – och pröva sedan dina krafter med allt svårare varianter.

Så utför du roll-out steg för steg

Steg 1: Stå på knä med bägge händerna på maghjulet. Skona dina knän genom att t.ex. lägga en hopvikt yoga-matta under dem.

Steg 2: Skjut rygg som en katt, rulla långsamt och kontrollerat så långt fram som möjligt och spänn hela tiden magmusklerna. Rulla därefter tillbaka till startpositionen genom att spänna magmusklerna ännu hårdare. Det handlar inte nödvändigtvis om att rulla så långt ut som möjligt – bara så långt ut som du orkar.

Tempo: Låt det ta 6–7 sekunder i början på att rulla en gång fram och tillbaka, så att du får in en bra teknik. Öka farten längre fram.

Antal: Så många som möjligt.

Aktiv Träning rekommenderar: Effektivt träningsset

VILL DU OCKSÅ HA starka rygg- och magmuskler? Inga problem. Ett av de allra bästa sätten är att använda ett maghjul. Några minuters träning per dag räcker för att stärka bålmuskulaturen så att du får en bättre hållning och undviker att sjunka ihop i ryggen med ryggont som följd.

JUST NU KAN du få ett maghjul av bra kvalitet tillsammans med Aktiv Träning. Maghjulet är designat med dubbla hjul, vilket ger en bra stabilitet och handtagen är ergonomiskt utformat med fördjupningar för fingrarna. Maghjulet ingår i vårt stora träningsset med maghjul, träningsmatta, gummiband, stor övningsguide och 3 nummer av Aktiv Träning för BARA 99:50 kr. (+ 49:50 kr i porto – totalt 149 kr.) Läs mer om det fantastiska erbjudandet här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är svårast med att ”leva sunt”?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig