Så använder du superset

Superset är bra för att öka muskelmassan, få upp pulsen och träna tidseffektivt. Här är tre olika sätt som du kan använda det på i din träning.

11 juli 2019 av Dina Christiansen

Vad är superset?

När du gör superset så kör du två olika övningar direkt efter varandra utan att vila. Det innebär att det första setet består av två övningar, därefter tar du en kort paus innan du upprepar samma övningar igen. Det är bra för att öka muskelmassan, få upp pulsen och träna mer tidseffektivt. Du sparar nämligen en hel del tid när du inte tar någon paus mellan dina övningar. Metoden kan användas på tre olika sätt.

Compound supersæt

Här gör du två olika övningar med samma muskelgrupp. Compound superset är kanske den jobbigaste av de tre varianterna eftersom den är extremt utröttande för musklerna. Dock är den bra att använda om du vill ha större muskler. Exempel på compound superset (SS):

  • Pullups SS lat pulldown
  • Bänkpress SS pushups 
  • Squat SS benpress

Pre-exhaust och post-exhaust superset

Vid pre-exhaust superset gör du en isolerad övning följt av en s.k. compound-övning. En compound-övning aktiverar flera muskelgrupper samtidigt, t.ex. knäböj som tränar både framlår, baklår och rumpa. Du kan också välja att göra post-exhaust superset, som är motsatsen till pre-exhaust superset. Du byter alltså ordningsföljd på övningarna. Exempel på pre-exhaust superset (SS):

  • Biceps curls SS reverse grip lat pulldown
  • Triceps extension SS armhävningar
  • Leg extension SS squat

Antagonist superset

Här gör du två övningar med motsatta muskelgrupper. Antagonist träning är bra för att den ger balans i din träning. Exempel på antagonist superset (SS):

  • Biceps curls SS triceps extension
  • Bænkpres SS seated rows
  • Leg extension SS legcurl 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är ditt mål under det kommande året?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig