© Colourbox

Racketsport

DärförExplosiva idrottsgrenar involverar i stort sett alla kroppens stora muskelgrupper. EffektUppvärmning av lår, säte, rygg och axlar. Tid10-15 min.IntensitetMåttlig intensitet. Den första delen av träningspasset bör bestå av lugna grundslag som inte belastar kroppen för mycket. Före en match bör intensiteten höjas ett snäpp i slutet av uppvärmningen. Bonustips

28 september 2011

Därför Explosiva idrottsgrenar involverar i stort sett alla kroppens stora muskelgrupper.

Effekt Uppvärmning av lår, säte, rygg och axlar.

Tid 10-15 min.

Intensitet Måttlig intensitet. Den första delen av träningspasset bör bestå av lugna grundslag som inte belastar kroppen för mycket. Före en match bör intensiteten höjas ett snäpp i slutet av uppvärmningen.

Bonustips För en badmintonspelare är långa utfallssteg särskilt viktiga. Tennisspelare bör fokusera mer på att värma upp ryggmusklerna och axelpartiet.

Övningsbeskrivning * Löp lätt på stället vid banans baslinje. Accelerera fram mot nätet. Upprepa 5–8 gånger.

  • Ta ungefär fyra halvlånga löpsteg till sidan och för därefter ned din yttre hand mot din yttre fot. Byt riktning. Upprepa 2–4 gånger. Jogga i ca 30 sek. mellan varje serie.

  • Stå med armarna längs kroppen. Gör ett lätt upphopp och för benen till sidan, samtidigt som du för upp armarna över huvudet.

  • Genom att överdriva armpendlingarna när du löper långsamt runt på banan så blir både axellederna och ryggen uppvärmda.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur många dagar i veckan äter du hemlagat till middag?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig