Nå ditt mål: Kost eller motion? - 3

21 november 2012

DITT MÅL: Bättre sömn

Ditt verktyg: Motion

Gör så här:
Regelbunden motion är effektivt om man vill sova bättre på nätterna. Även om man inte sover längre för att man tränar, så förbättras sömnkvaliteten och man får ut mer av sina sömntimmar.

Hur man reagerar efter ett träningspass är individuellt. Vissa har svårare för att somna om de tränar sent på kvällen, andra upplever inte att det är något problem.

DITT MÅL: Undvika cancer

Ditt verktyg: Motion

Gör så här:
Varje gång man rör på sig motverkas flera fruktade cancerformer. Och alla aktiviteter räknas: löpning, simning, crossfit och cykling är bara några exempel. Ju oftare man är fysiskt aktiv, desto effektivare förebygger man cancer. För att få det bästa skyddet bör man träna intensivt minst fyra timmar i veckan.

Kosten har också betydelse för cancerrisken. Men även om undersökningar med grönsaker, bär och frukt visar att de innehåller antioxidanter som neutraliserar cancerogena ämnen, samt skyddar vårt dna, så är det svårt att bevisa effekten på människor.

Grönsaker är bra om man vill undvika cancer i munhålan, matstrupen, magen och lungorna. Cancerrrisken minskar med ca 4 procent för varje 200 gram frukt och grönsaker som man äter per dag. Men det är ingen mirakelkur som många experter tidigare har trott.

DITT MÅL: Lägre blodtryck

Ditt verktyg: Kost

Gör så här:
Det är sedan länge känt att DASH-kosten är bra mot högt blodtryck och högt kolesterol. Den blodtryckssänkande effekten visar sig redan efter 14 dagar. DASH-dieten innehåller massor av grönsaker, frukt, bär, fettsnåla mejeriprodukter, fullkornsprodukter, fisk, fågel och nötter. Samtidigt är intaget av salt, rött kött och sötsaker begränsat.

Kostplanen fungerar ännu bättre om man samtidigt ser till att motionera och göra sig av med överflödiga kilon. Motion kan också sänka blodtrycket om man tränar regelbundet – och tillräckligt hårt.

DITT MÅL: Undvika stress

Ditt verktyg: Motion

Gör så här:
Befolkningsstudier visar tydligt att motionslöpare stressar mindre och är mer nöjda med tillvaron. Det beror på att träning ökar hjärnans innehåll av signalämnena dopamin och serotonin. Dopamin bidrar till en känsla av välbefinnande och serotonin gör att man blir på bättre humör. Det är förklaringen till varför man känner sig på bättre humör och mindre stressad efter ett träningspass.

En intensiv träningsrunda kan påverka humöret i upp till 12 timmar efteråt. Hård träning har även visat sig vara effektiv för att motverka depressioner.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Tänker du på att konsumera hållbart när du köper träningskläder och prylar?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: