Man på mountainbike
Full fart i kurvorna© Foto: iStock

Powerpass: Håll farten uppe

Att träna kurvteknik är en genväg till högre fart och bättre teknik i terrängen.

1 november 2021 av Martin Kreutzer

Powerpass: Bra kurveteknik

Intensitet: Låg-medel

Effekt: Teknik och styrka 

Längd: 10 minuter

Svärighetsgrad: Nybörjare och erfaren

Fokus: Rytm och acceleration

Krav: En flack eller lätt utförsstig, gärna 1-2 meter bred, med ca 90-graderskurvor

Smala, slingriga stigar är rena paradiset för en mountainbikeentusiast. När mtb­leden ringlar sig fram genom skogen är det möjligt att uppnå samma härliga känsla som vågsurfarna och slalomåkarna slås av. Det krävs dock att tekniken är bra, för utan rätt kurvteknik uteblir lyckokänslan och ersätts istället av en orytmisk körning genom skogen med konstanta inbromsningar och accelerationer, som går ut över både orken och humöret.


Inte ens den starkaste motor fungerar särskilt bra om inte farten utnyttjas på rätt sätt genom kurvorna. Det har många landsvägscyklister fått erfara när de gett sig in i terrängen och upptäckt att starka lår och bra kondition kanske räcker långt ute på grusvägarna, men inte alls räcker till på slingriga mtb­stigar.


Som tur är finns det en enkel lösning på problemet. Om du ägnar en del tid och energi åt att träna rätt kurvtagningsteknik, kommer du efter bara någon vecka att ha förbättrat din körförmåga betydligt. Kurvtekniken kan du sedan finputsa under alla dina träningspass. Det är guld värt – inte bara för farten utan också för humöret. Det finns nämligen ingen bättre känsla än att susa fram obehindrat på stigarna.

Ditt träningspass

Uppvärmning 

  • Leta upp en skogsstig utan hinder med minst en, gärna tre– fyra stycken halvskarpa kurvor. Sektionen får gärna gå i en loop tillbaka till start eller gå i bägge riktningarna.

  • Kör fram och tillbaka 5–10 gånger så att du får en bra känsla för underlaget.  

  • Håll ett lugnt tempo. Tänk på att du ”bara” värmer upp inför det riktiga träningspasset.

Passet 

  • Börja 100 meter från den kurva som du vill träna på att köra igenom. Kör med måttligt hög fart fram mot kurvan.

  • 15–20 meter före kurvan: inta grundpositionen, dvs. ställ dig upp lite så att rumpan precis lämnar sadeln med vågräta pedaler, lätt böjda armar och blicken riktad 10–15 meter längre fram.

  • Sänk farten om det behövs genom att aktivera bägge bromsarna tio meter före kurvan.


  • Släpp bägge bromsarna senast fem meter före kurvan och kör igenom den utan att bromsa.

  • Undvik att trampa runt pedalerna medan du kör igenom kurvan. Håll den inre pedalen uppe i kl. 12-position så att den inte tar i marken.

  • Rikta blicken och cykeln mot utsidan av kurvan. Målet är att köra igenom kurvan från utsidan, snedda in genom mitten och ut på utsidan. Därmed ökar du kurvans radie och du behöver inte vrida styret lika mycket.
     
  • Titta hela tiden framåt i den linje som du siktar på att följa. I praktiken innebär det att ditt huvud hela tiden är lite mer vridet än framhjulet. 

  • Trampa dig upp i fart så snart du har tagit dig igenom kurvan (såvida det inte kommer en ny kurva direkt efter).

Från nybörjare till erfaren

Nybörjare
Gör fem till tio genomkörningar i varje riktning, och öva dig på att öka farten mer och mer genom kurvorna. Ju modigare du blir, desto senare kan du klara av att bromsa.


Erfaren
Gör fem till tio genomkörningar i varje riktning. Öva dig på att öka farten mer och mer genom kurvorna. De sista fem genomkörningarna kan du krydda med att trampa dig upp i maxfart när du har klarat passagen genom kurvorna

TIPS


  • Tyndgpunkten - håll kroppens tyngdpunkt rakt ovanför vevlagret, och luta kroppen inåt i kurvans riktning.

  • Pedalerna - den inre pedalen hålls uppe, och den yttre ska vara längst ned. Lägg lite mer tryck på den nedre foten så att dubbdäcken får bättre grepp mot underlaget.

  • Cykeln - luta in cykeln i kurvan genom att sträcka ut den inre armen helt. Den yttre armen böjs samtidigt till ungefär 90 grader. Pröva att vrida styret så lite som möjligt, och låt istället cykelns lutning styra.

  • Var beredd - anpassa dig efter förhållandena. Om sikten är dålig i en kurva, eller om underlaget är extremt ojämnt, så gäller det att ta det lite försiktigt och vara beredd på att reagera snabbt om något oväntat inträffar.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilket väder ogillar du mest att träna i?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: