Powerpass: Bra kurveteknik
Intensitet: Låg-medel
Effekt: Teknik och styrka
Längd: 10 minuter
Svärighetsgrad: Nybörjare och erfaren
Fokus: Rytm och acceleration
Krav: En flack eller lätt utförsstig, gärna 1-2 meter bred, med ca 90-graderskurvor
Smala, slingriga stigar är rena paradiset för en mountainbikeentusiast. När mtbleden ringlar sig fram genom skogen är det möjligt att uppnå samma härliga känsla som vågsurfarna och slalomåkarna slås av. Det krävs dock att tekniken är bra, för utan rätt kurvteknik uteblir lyckokänslan och ersätts istället av en orytmisk körning genom skogen med konstanta inbromsningar och accelerationer, som går ut över både orken och humöret.
Inte ens den starkaste motor fungerar särskilt bra om inte farten utnyttjas på rätt sätt genom kurvorna. Det har många landsvägscyklister fått erfara när de gett sig in i terrängen och upptäckt att starka lår och bra kondition kanske räcker långt ute på grusvägarna, men inte alls räcker till på slingriga mtbstigar.
Som tur är finns det en enkel lösning på problemet. Om du ägnar en del tid och energi åt att träna rätt kurvtagningsteknik, kommer du efter bara någon vecka att ha förbättrat din körförmåga betydligt. Kurvtekniken kan du sedan finputsa under alla dina träningspass. Det är guld värt – inte bara för farten utan också för humöret. Det finns nämligen ingen bättre känsla än att susa fram obehindrat på stigarna.
Ditt träningspass
Uppvärmning
- Leta upp en skogsstig utan hinder med minst en, gärna tre–
fyra stycken halvskarpa kurvor. Sektionen får gärna gå i en loop
tillbaka till start eller gå i bägge riktningarna.
- Kör fram och tillbaka 5–10 gånger så att du får en bra känsla
för underlaget.
- Håll ett lugnt tempo. Tänk på att du ”bara” värmer upp inför det riktiga träningspasset.
Passet
- Börja 100 meter från den kurva som du vill träna på att köra
igenom. Kör med måttligt hög fart fram mot kurvan.
- 15–20 meter före kurvan: inta grundpositionen, dvs. ställ dig
upp lite så att rumpan precis lämnar sadeln med vågräta pedaler, lätt böjda armar och blicken riktad 10–15 meter längre fram.
-
Sänk farten om det behövs genom att aktivera bägge bromsarna tio meter före kurvan.
- Släpp bägge bromsarna senast fem meter före kurvan och kör
igenom den utan att bromsa.
- Undvik att trampa runt pedalerna medan du kör igenom
kurvan. Håll den inre pedalen uppe i kl. 12-position så att den
inte tar i marken.
- Rikta blicken och cykeln mot utsidan av kurvan. Målet är att
köra igenom kurvan från utsidan, snedda in genom mitten och
ut på utsidan. Därmed ökar du kurvans radie och du behöver
inte vrida styret lika mycket.
- Titta hela tiden framåt i den linje som du siktar på att följa. I
praktiken innebär det att ditt huvud hela tiden är lite mer vridet
än framhjulet.
- Trampa dig upp i fart så snart du har tagit dig igenom kurvan (såvida det inte kommer en ny kurva direkt efter).
Från nybörjare till erfaren
Nybörjare
Gör fem till tio genomkörningar i varje riktning, och öva dig
på att öka farten mer och mer
genom kurvorna. Ju modigare
du blir, desto senare kan du
klara av att bromsa.
Erfaren
Gör fem till tio genomkörningar i varje riktning. Öva
dig på att öka farten mer och
mer genom kurvorna. De sista
fem genomkörningarna kan
du krydda med att trampa dig
upp i maxfart när du har klarat
passagen genom kurvorna
TIPS
-
Tyndgpunkten - håll kroppens tyngdpunkt rakt
ovanför vevlagret, och luta
kroppen inåt i kurvans riktning.
-
Pedalerna - den inre pedalen hålls uppe,
och den yttre ska vara längst
ned. Lägg lite mer tryck på den
nedre foten så att dubbdäcken får bättre grepp mot
underlaget.
-
Cykeln - luta in cykeln i kurvan genom
att sträcka ut den inre armen
helt. Den yttre armen böjs
samtidigt till ungefär 90 grader.
Pröva att vrida styret så lite
som möjligt, och låt istället
cykelns lutning styra.
- Var beredd - anpassa dig efter förhållandena. Om sikten är dålig i en kurva, eller om underlaget är extremt ojämnt, så gäller det att ta det lite försiktigt och vara beredd på att reagera snabbt om något oväntat inträffar.