Lera
och problem med växlarna är tyvärr en vanlig kombination inom mountainbikesporten. När kedjan, dreven samt fram- och bakväxeln blir rejält indränkta i lera och smuts, så blir det självklart trögare att växla.
En lösning kan vara att undvika att köra på gränsen hela tiden – och i stället köra mer defensivt. Det handlar om att skona cykeln i stället för att hela tiden försöka få i rätt växel. Många väljer t.ex. att köra så mycket som möjligt på den stora framkransen, vilket innebär att risken för s.k. chainsuck (att kedjan kilar fast) blir mindre.
Var också lite taktisk och kör på lättare växlar i lättåkta partier, så att du sparar energi tills de tuffa backarna dyker upp – utan att du behöver gå ned på den lilla framkransen för att ta dig upp.
Var också försiktig med bromsarna som snabbt blir utslitna när det konstant är ”sandpapper” mellan bromsklotsar och bromsskivor. Låt t.ex. cykeln rulla fritt utför och sluta trampa tidigare inför kurvorna. Då behöver du inte bromsa.