Man som lyfter vikter på bänk
© Jakob Helbig

Tre misstag du lätt kan undvika på gymmet

Om motivationen ska vara på topp, så gäller det att undvika de värsta nybörjarmisstagen på gymmet. Här hjälper vi dig att undvika tre vanliga misstag.

1 mars 2019 av Jesper U. Larsen

Undvik tre vanliga misstag 

Här får du tre bra tips för hur gymträningen blir mycket roligare och ger dig de resultat du drömmer om. 

1. Du kör för hårt i början

Som nybörjare är man ofta otålig och vill ha snabba resultat, och således är det många som går ut alldeles för hårt i början och tränar både för länge och för ofta. 

Det är självklart bra att vara motiverad, men det är inte många som klarar av att gå från soffpotatis till elitmotionär på nolltid. Ta det därför lugnt i början och fokusera på att hitta en bra träningsrytm som passar in i din vardag – även på längre sikt. 

Tänk på att kroppen behöver tid på sig för återhämtning och för att bygga upp sig och bli starkare och redo för nästa träningspass. Om du har möjlighet att träna tre gånger i veckan så är det bra, men som nybörjare kan du också få utmärkta resultat om du ger full gas två gånger i veckan. 

2. Du tar för långa pauser

Om du använder pauserna mellan styrketräningsseten till att t.ex. kolla Instagram, svara på e­post eller bara drömma dig bort utan att ha koll på tiden, så är det stor risk att tiden rinner iväg. Om du tränar med medeltung belastning så räcker det oftast med en paus på 60–90 sekunder för att du ska vara redo att träna för fullt igen. 

Om du vet att pauserna mellan seten ofta blir onödigt långa, så kan det vara bra om du tar tid när du tränar. Ställ in mobilen på flygläge så att du kan använda den både som tidtagarur och musikspelare. 

3. Du pressar dig inte tillräckligt hårt

Du ska självklart inte träna så hårt att du riskerar att bli skadad redan från början, utan det är viktigt att formen byggs upp sakta men säkert. Och som vanligt gäller det att verkligen träna när man tränar. 

Man får inga resultat av att bara strosa omkring på gymmet i träningskläderna och klämma och känna lite halvhjärtat på gymutrustningen, eller trampa runt lite på motionscykeln med uppmärksamheten riktad mot TV-skärmen. 

Resultaten kommer när man pressar sig och utmanar kroppen med något den inte är van vid. Om du har svårt att pressa dig själv på egen hand kan du fundera på att anmäla dig till en klass med en motiverande instruktör, så att ni är flera som delar ”plågorna”. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad föredrar du att lyssna på när du tränar?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här:

Rekommenderas till dig